120.16. Sri Sankara Charitham by Maha Periyava – Determining the period of Sri Sankara’s life

Jaya Jaya Sankara Hara Hara Sankara – Were all Bakthi Sthothrams that are mentioned to be created by Adi Sankara were created by Bhagawathpadhal himself or someone else? Sri Periyava explains.

Many Jaya Jaya Sankara to Smt. Sowmya for a spell bounding drawing Shri ST Ravi kumar for the great translation. The way Ambal’s Shantha swaroopam is depicted with an 85+ years old Acharya praying is phenomenal. Rama Rama

ஸ்ரீசங்கரரின் கால நிர்ணயம்

ஸுத த்ரோஹி” விஷயம்

“ஸுத த்ரோஹி” என்று ஏழாம் நூற்றாண்டுப் பிள்ளைக்கறிக்காரரைச் சொன்னதற்கு என்ன ஆன்ஸர்?

ஆசார்யாள் பக்தி ஸ்தோத்ரமே பண்ணியிருக்க முடியாது என்று சொல்வது கொஞ்சங்கூட ஸரியில்லைதான். ஆனாலும் ஆசார்யாள் பேரில் இப்போது வழங்கும் எல்லா ஸ்தோத்ரங்களுமே அவர் பண்ணியதாகத்தான் இருக்குமா என்றும் கொஞ்சம் யோசிக்கும்படியாக இருக்கிறது. ‘ஸெளந்தர்ய லஹரி’, ‘சிவாநந்த லஹரி’, ‘பஜகோவிந்தம்’, ‘ஸுப்ரஹ்மண்ய புஜங்கம்’, ‘கநகதாராஸ்தவம்’ போன்றதெல்லாம் அவர்தான் பண்ணியிருப்பார். ஆனாலும் ஒரு சில ஸ்தோத்ரங்களைப் பார்க்கும்போது வேறே விதமாக நினைக்கும்படி அகச்சான்று கிடைக்கிறது. (உதாரணமாக) “தேவி அபராத க்ஷமாபந ஸ்தோத்ரம்” என்று ஆசார்யாள் இயற்றியதாக ஒன்று இருக்கிறது. அதில்தான் “கெட்ட பிள்ளை பிறப்பதுண்டு; ஆனால் கெட்ட அம்மா என்று ஒருத்தி ஒரு நாளும் இருப்பதில்லை……”

குபுத்ரோ ஜாயேத க்வசிதபி குமாசா ந பவதி

என்று வருவது. அதிலே ஸ்பஷ்டமாக “எண்பத்தைந்து வயஸுக்கு மேலே ஆகிவிட்ட எனக்கு நீ க்ருபை பண்ணாவிட்டால் நான் யாரிடம் அடைக்கலம் புகுவனேம்மா?” என்று வருகிறது1. முப்பத்திரண்டே வயஸு இருந்த ஆசார்யாள் இப்படிச் சொல்லியிருக்க முடியுமா?

1 “மயாபஞ்சாசீதேரதிகமபநீதேது வயஸி…”

______________________________________________________________________________________

Determining the period of Sri Sankara’s life

The matter regarding “Suta Drohi”

What is the answer for Acharya’s [Sri Adi Sankara’s] mention of the word “Suta Drohi” [सुत द्रोहि] which refers to the seventh century person who cooked his son’s flesh and served it?

It is certainly not correct to say that Acharya could not have penned any Bhakti (भक्ति) slokas.  Notwithstanding that, it also needs to be deliberated whether all the Stotras which are presently taken to have been written by him were actually penned by him.  He would certainly have written ‘Soundarya Lahari’ [सौन्दर्य लहरी], ‘Sivananda Lahari’ [शिवानन्द लहरी], ‘Bhaja Govindam’ [भज गोविन्दम्], ‘Subrahmanya Bhujangam’ [सुब्रह्मण्य भुजङ्गम्], ‘Kanakadharastavam’ [कनकधारास्तवम्) etc.   However, when we look at certain Stotras, we get some internal proof to think otherwise. (For example), there is one “devi aparaadha kshamaapana stotram” [देवी अपराध क्षमापन स्तोत्रम्‌], purportedly written by Acharya. That sloka says thus: “It is possible that a bad son is born; But there can never be a bad mother…..”

kuputro jaayeta kvachidapi kumaataa na bhavati.

कुपुत्रो जायेत क्वचिदपि कुमाता न भवति

That sloka very clearly states “Mother, if you do not bestow your blessings on me who is above eighty five years of age, in whom else can I take refuge?”1 Is it possible that Acharya who lived only for thirty two years could have said something like this?

1 “mayaapanchaaseeteradhikamapaneetetu vayasi….”

[मयापञ्चाशीतेर​धिकमपनीतेतु वयसि]

___________________________________________________________________________________

Audio

 



Categories: Devotee Experiences

1 reply

  1. கல்லிலே கை வண்ணம் கண்டான் என்பது போல் சௌம்யா கையில் காமாக்ஷியின் கருணை வடிவம் பரி பூர்ணமாக ஜவலிக்கிறது !! ஜய ஜய சங்கர…

Leave a Reply

%d bloggers like this: