85.3. Sri Sankara Charitham by Maha Periyava – Life history of Chandra Sharma


Jaya Jaya Sankara Hara Hara Sankara – The fascinating charitham of Chandra Sarma aka Patanjali continues through the glorious narration of our Periyava.

Many Jaya Jaya Sankara to our sathsang volunteers, Shri ST Ravi kumar for the translation and Smt. Sowmya Murali for another superlative sketch and audio. Rama Rama

சந்திரசர்மாவின் சரித்திரம்

முக்கால் கார்யத்தை முழுசாகப் பூர்த்தி செய்ய நாலாவது வர்ணத்தைச் சேர்ந்த ஒரு நல்ல குணமுள்ள பெண்ணும் வந்து சேர்ந்தாள்2. தபஸ்விகளாக இருப்பவர்களுக்கு வெண்ணெய் கொண்டு போய் ஸமர்ப்பணம் பண்ணுவதையே தொழிலாகக் கொண்டிருந்த ஒரு பெண் அவள். அவளுடைய கைங்கர்யத்தில் அவர்கள் ஸந்தோஷப்பட்டு, ஸத்பிராம்ணராகிய சந்த்ரசர்மாவை அடையாளம் சொல்லி, அவளுடைய புண்ய விசேஷத்தால் அவரையே பதியாக அடைவாள் என்று ஆசீர்வாதம் செய்திருந்தார்கள். அதன்படி அவள் வந்து தன்னை அங்கீகரிக்கும்படி அவரிடம் ப்ரார்த்தித்துக் கொண்டாள்.

ராஜாக்ஞைக்கு மேலே ஈச்வராக்ஞையே இதுவெல்லாம் என்ற ‘ஸ்பிரிட்’டில் சந்த்ரசர்மா ஒப்புக் கொண்டார்.

கல்யாணமே வேண்டாமென்றவர் ஒன்றுக்கு நாலாகப் பண்ணிக் கொண்டார்.

க்ருஹஸ்தாச்ரம தர்மத்தைப் பரிபாலிக்க வேண்டும், தனக்குப் பத்னிகளானவர்களின் குலங்களும் ஸத்பிரஜைகளால் சோபிக்க வேண்டும் என்று, ஒவ்வொருத்தியிடமும் ஒரு புத்ரனை ஜனிக்கச் செய்தார்.

அந்தப் பிள்ளைகளெல்லாம் நல்ல புத்திமான்களாக இருந்தனர். சந்த்ர சர்மா அவர்களுக்குத் தாம் கற்ற மஹா பாஷ்யத்தை நன்றாகக் கற்றுக் கொடுத்தார். அப்புறம், ‘இவர்கள் மூலம் இனி அது ப்ரசாரமாகிவிடும். நம் கார்யம் ஆகிவிட்டது. இன்னும் குடும்ப வாழ்வு வேண்டாம். ஆத்மாவைக் கடைத்தேற்றிக் கொள்ள வழி தேடுவோம்’ என்று வீடு வாசலைவிட்டுக் கிளம்பிவிட்டார்.

தர்மாநுஷ்டானத்தைப் பரம்பரையாகக் காப்பாற்றிக் கொடுக்க ஒரு பிள்ளையே போதும். முதலில் பிறக்கும் புத்ரன்தான் அப்படிப்பட்ட ‘தர்மஜன்’. அப்புறம் பிறப்பவர்கள் ‘காமஜர்’கள்தான் – ஒருவனுடைய ஸொந்த இச்சைப் பூர்த்திக்காக உண்டானவர்கள்தான். அதனால்தான் ஜ்யேஷ்ட புத்ரனுக்கே கர்மாதிகாரம் கொடுத்திருப்பது. நம்பூதிரி ப்ராம்மணர்களில் ஜ்யேஷ்ட புத்ரனுக்குத்தான் ஸொத்துரிமை. ஏனென்றால் பிதுரார்ஜித ஸொத்தும் தர்மாநுஷ்டானத்திற்காகத்தான் ஏற்பட்டது. மற்ற பிள்ளைகளை சரீர ஸம்ரக்ஷணை பண்ணி வளர்த்து, அப்புறம் அவரவரே ஸ்வயமாக ஸம்பாதித்துத் தன் காலில் நிற்கும்படியாக விட்டுவிடுவார்கள். ராஜ்யாதிகாரம் மூத்த பிள்ளைக்கு மட்டுந்தானே கொடுக்கப்படுகிறது? பல பிள்ளைகளுக்குப் பிரித்துப் தரப்படுவதில்லையே! அப்படி.

ஒவ்வொரு பத்னியிடமும் ஒவ்வொரு புத்ரன் உண்டான பிறகு சந்த்ர சர்மா இந்த்ரிய நிக்ரஹத்தோடு இருந்து விட்டார். அவருடைய மேதா விலாஸத்தின் காரணமாகப் பிள்ளைகளும் குழந்தையாயிருக்கும்போதே நல்ல புத்திசாலித்தனத்தை காட்டியதால், தம் ஒருவரிடமே இருந்த பெரிய நிதியான மஹா பாஷ்யத்தை ப்ரசாரம் செய்ய வேண்டிய கடமையும் தமக்கிருப்பதை நினைத்து, ‘அதை இந்தப் பிள்ளைகளுக்குக் கற்பித்து விடவேண்டும். அப்புறம் அவர்கள் அதைப் பரப்புவதாக இருக்கட்டும்’ என்று தீர்மானித்தார். அதற்காக மேலும் சில வருஷங்கள் பல்லைக் கடித்துக் கொண்டு க்ருஹத்தில் இருந்துவிட்டு, பாடம் முடிந்ததும் ஸந்நியாஸியாவதற்குப் புறப்பட்டுவிட்டார்3.

வீட்டை விட்டுப் புறப்பட்ட சந்த்ரசர்மா யாரிடம் ஞானோ பதேசம் வாங்கிக்கொண்டு ஸந்நியாஸியாகி வேண்டுமென்று நினைத்தாரென்றால், ஆதிகாலத்தில் தமக்கு மஹாபாஷ்யம் உபதேசித்த கௌடரிடமிருந்தேதான்! வித்யா குருவையே ஸந்நியாஸ குருவாகவும் கொள்ள எண்ணினார். கௌடர் பதரிகாச்ரமத்திற்க்குப் போய் ப்ரம்ம நிஷ்டரான சுகரிடம் ஸந்நியாஸம் வாங்கிக் கொண்டு தாமும் ப்ரம்ம நிஷ்டையில் போய்க் கொண்டிருக்கிறாரென்று தெரிந்து அங்கே போனார். முன்னே அவர் இவரைக் கேள்வி கேட்டது ‘நிஷ்டை’ என்ற ப்ரத்யயம் பற்றி! இப்போது இவர் அவரிடம் அநுபவ பாடமாகப் பெற விரும்பியது ப்ரஹ்ம ‘நிஷ்டை’!

ஞானியாக ஹிமோத்கிரியில் ஸஞ்சாரம் பண்ணிக் கொண்டிருந்த கௌடருக்குப் பூர்வ கால சிஷ்யரைப் பார்த்ததும் ஸந்தோஷமாயிற்று. மனஸார அநுக்ரஹம் பண்ணி ஸந்நியாஸாச்ரமம் கொடுத்தார்.

அதிலிருந்து சந்த்ர சர்மாவுக்கு அந்தப் பேர் போய், ‘கோவிந்த பகவத் பாதர்’ என்று பெயர் ஏற்பட்டது.

க்ருஷ்ணர்தான் ஜகத்குரு. அவருடைய நாமாக்களில் கோவிந்தன் என்பது விசேஷமானது4.

ஜகத்குருவான க்ருஷ்ணரின் பேராகவுமிருக்கிறது. தம்முடைய நேர்குருவின் பேராவுமிருக்கிறது என்பதால் ஆசார்யாளுக்கு கோவிந்த நாமாவில் ஒரு அலாதியான பற்றுதல் உண்டு. “பஜ கோவிந்தம், பஜ கோவிந்தம், பஜ கோவிந்தம்” என்றே ஒன்றுக்கு மூன்று தடவையாக லோகமெல்லாம் கோஷிக்கும்படியாகப் பாடி வைத்துவிட்டார்!

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

2 ‘பதஞ்ஜலி சரித’த்தில் ப்ரம்ம ரக்ஷஸிடம் சந்திர சர்மா பாடம் முடித்ததை அடுத்தே நான்காம் வர்ணப் பெண் அவரிடம் தன்னை அர்ப்பணம் செய்து கொள்கிறாள். அவர் பிற்பாடு மற்ற மூன்று கன்னிகைகளை மணம் செய்து கொள்ளும்போது அவளை மணக்கிறார்.

3 பதஞ்ஜலி சரிதத்தில் சொல்லியுள்ளபடி சந்திர சர்மாவுக்கு ப்ராம்மண பத்னியிடம் பிறந்த பிள்ளைதான் வரருசி என்ற பேரறிவாளர். இவரே வியாகாரணத்தில் பாணினிக்கும் பதஞ்ஜலிக்கும் அடுத்தபடியாகப் போற்றப்படும் காத்யாயனர் என்றும் கூறுவர். விக்ரமாதித்தனின் வித்வத்ஸபையை அலங்கரித்த ‘நவரத்தின’ங்களில் ஒரு ரத்தினம் இவர். இவரை ஆதரித்த அந்த விக்ரமாதித்ய மஹாராஜனேதான் சந்திர சர்மாவுக்கு க்ஷத்ரிய மனைவியிடம் பிறந்த பிள்ளை என்கிறது ‘பதஞ்ஜலி சரிதம்’. அதன்படி வைசிய மனைவிக்கு பிறந்தவர் பட்டி; நான்காம் வர்ணத்தவளுக்குப் பிறந்தவர் பர்த்ருஹரி. பட்டி விக்ரமாதித்யனின் மதிமந்திரியாக விளங்கியவர். அதோடுகூட ராமாயணக் கதையின் மூலம் வியாகரண விதிகளை விளக்குவதான ‘பட்டி காவ்யம்’ என்று சாதுரியமிக்க நூலை எழுதியிருக்கிறார். பட்டி காவ்யமும் பர்த்ருஹரி எழுதியதுதானென்றும், அது விக்ரமாதித்யனுக்கு ஏழு நூற்றாண்டுக்குப் பிற்பட்ட வலபி மன்னன் தாரஸேனனின் காலத்தில் எழுதப்பட்டதென்றும் ஆராய்ச்சியாளர் கூறுவர். நான்கு புதல்வர்களிலும் முதலிடம் பெற்றுள்ள பர்த்ருஹரியே. அவர் முறையே கவியாகவும், அறநெறியாளராகவும், ஆன்ம சிந்தனையாளராகவும் இருந்து இயற்றிய ச்ருங்கார சதகம், நீதி சதகம், வைராக்ய சதகம் ஆகிய நூல்கள் அந்தந்தத் துறையில் இணையற்றவையாக விளங்குகின்றன. இவரும் வியாகரணத்துக்குத் தொண்டாற்றியுள்ளார் – ‘வாக்யபதீயம்’ என்ற நூலை அளித்து, அவர் அத்வைதக் கருத்துக்களுக்கும் நெருக்கமாகச் சென்றவர்.

நம்முடைய சாஸ்திரக்ஞர்களின் கணக்குப்படியே விக்ரமாதித்ய சகாப்தம் என்பது கி.மு. 57-ல் தான் ஆரம்பித்திருக்கிறது. ஆசார்யாளின் அவதாரமோ கி.மு. 509 -ல் என்று கருத்தைத்தான் ஸ்ரீசரணர்கள் ஆமோதித்துப் பேசுவது. எனவே எட்டு வயது சங்கரர் விக்ரமாதித்யனின் தந்தையாகப் பூர்வாச்ரமத்தில் இருந்த கோவிந்த பகவத் பாதரிடம் துறவு தீக்ஷை பெற்றாரென்பது நம்முடைய காலக் கணக்குக்கு ஒத்து வரவில்லை. இதனால், பதஞ்ஜலி சரிதத்தில் சந்திரசர்மாவின் நான்கு புத்ரர்கள் யாரார் என்று கூறியிருப்பது வினாவுக்குரித்தாகிறது. இது காரணமாகவே ஸ்ரீ சரணர்கள் அதிலுள்ளபடி அவர்கள் பெயரைக் கூறாமல் விட்டிருக்கக்கூடுமென்று ஊகிக்கலாம்.

ஆயினும் ‘பதஞ்ஜலி சரித’த்தை ஸ்ரீ சரணர்கள் பலமுறை குறிப்பிட்டிருப்பதாலும், அதில் சொல்லும் நால்வரை உடன்பிறந்தவர்களாகக் கூறும் வழக்கு இந்தியா முழுதிலுமே பரவலாக இருப்பதாலும் இவ்விவரத்தைக் கொடுத்திருக்கிறோம்.

4 கோவிந்த நாம விசேஷம் குறித்து “தெய்வத்தின் குரல்” – நான்காம் பகுதியில், “வண்டு ஸ்தோத்ரம்” என்ற உரையில் தொடர்ச்சியாக வரும் ‘கோவிந்த-ஹர நாமச் சிறப்பு‘, ‘குறைவொன்றுமில்லாத கோவிந்தா!‘, ‘குரு-தெய்வ-கோவிந்த‘, ‘மூன்றில் ஒன்று‘ ஆகிய உட்பிரிவுகள் பார்க்கவும்.

____________________________________________________________________________________________________________________________

Life history of Chandra Sharma

To complete the job that was already three-fourths done, a girl with good qualities, belonging to the fourth caste, also came along2.  She was a girl who was doing the job of bringing and offering butter to ascetics.  Happy with her service, they had pointed out to Chandra Sharma – the true Brahmin – and had blessed her that on account of her good deeds, she would attain him as her husband.  Accordingly, she came and requested him to accept her.

Chandra Sharma accepted all that was happening with the spirit of these being the wishes of Eswara, rather than the orders of the king.

A person who did not want to get married at all, married four instead of one.

With the intention of preserving the order of householder [Grihasthashrama – गृहस्थाश्रम्] and to enable the castes of his wives shine with good citizens, he sired a son with each of them.  All the sons were very intelligent.  Chandra Sharma taught them well the Mahabhasya he had learnt.  Subsequently, he left the householder’s life, assured that “Through these persons it will get propagated. My job is complete.  I do not need this family life anymore and let me look for the path for the realization of my atma [आत्म]”.

To protect and pass on the laid down duties [धर्मानुष्ठानम्] to the next generation, one son will do.  Thus the first son is called, ‘Dharmaja’ [धर्मजः].  Those born subsequently are ‘kaamajas’ [कामजाः] – born merely to fulfil the lustful desires of the individual.  This is the reason why the first son alone is entrusted with the right of doing karma.  In the families of Namboodri Brahmins only the eldest son gets the right to the property.  It is so because the inherited property is also meant for protecting the moral duties.  They will nurture the other sons and later, let them stand on their own individual earnings.  The right to rule a kingdom is also given to the eldest son, isn’t it?   It is not divided among all the sons!  That’s the way it is.

After one son was born to each of the wives, Chandra Sharma lived practicing restraint of the sensory organs.  As the children showed very good intelligence right from the time they were small owing to his own high learning, he realised that he had the duty of propagating the Mahabhashya, the greatest asset he alone possessed, and decided ‘I should teach it to these boys and let them subsequently propagate it’.  Therefore he continued in family life for some more years with great difficulty and thereafter, once the lessons were completed3, left to become an ascetic.

Chandra Sharma who left home, wanted to acquire superior knowledge from the very same Gowdapada, who had taught him the Mahabhasya in his early days!  He wanted to have the same ‘vidya guru’ to become the guru for renunciation also. Learning that Gowda was also absorbed in contemplating on Brahmam, after taking renunciation from Suka – the one who was ever contemplating on Brahmam – at Badarikashrama, Chandra Sharma went there.  Earlier, he was asked about the pratyaya [प्रत्यय] called ‘Nishta’ [निष्ठा]! The experiential lessons he wanted to acquire now, was about Brahma ‘Nishta’ [ब्रह्म निष्ठा]!

Gowdapada, who was moving about in the Himalayas, was overjoyed on seeing his disciple of the earlier days.  He blessed him heartily and initiated him into the life of renunciation.  From then on, Chandra Sharma’s name was replaced with the name, ‘Govinda Bhagawat Pada’.

It is only Krishna, who is the Jagadguru [जगद्गुरु], the Guru for the entire world.  Govinda, one of his many names, is very special4.

Acharya had a very special attachment to the name Govinda, as it was the name of Krishna, the Jagadguru and also the name of his direct guru.  He has sung, ‘Bhaja Govindam, Bhaja Govindam, Bhaja Govindam’, three times instead of once and has ensured it is sung by the entire world. 

_________________________________________________________________________________________________________________

2 As per Patanjali Charitam, the woman from the fourth caste order had offered her hand in marriage to him, subsequent to finishing his lessons with the Brahmarakshas.  He marries her later, at the time of marrying the other three.

 3 As mentioned in the Patanjali Charitam, the son born to Chandra Sharma and the Brahmin wife, is Vararuchi [वररुचिः], a very great scholar.  He is also referred to as Kathyayana [कात्यायनः], next only to Panini and Patanjali in Vyakarana (Grammar).  He was a gem, one of the ‘nine gems’, who adorned the scholarly court of Vikramaditya.  Patanjali Charitam says that the king Vikramaditya, who patronised him is the son born to Chandra Sharma and the Kshatriya wife.  As per Patanjali Charitam, the son born to the merchant class wife, was ‘Bhatti’ [भट्टिः]; The son born to the woman of fourth caste, was, Bhartruhari [भतृहरि].  Bhatti served as the intellectual adviser to Vikramaditya.  Further, he had also written a brilliant book called, ‘Bhatti Kavyam’ [भट्टि काव्यम्], which explains the rules of grammar through the story of Ramayana.  Researchers say that Bhatti Kavyam was also written by Bhartruhari and that it was written seven centuries after Vikramaditya, during the times of Dharasena [दारसेन], the king of Valabhi [वलभि].  Bhartruhari, was the foremost among the four sons.  The books Shrungaara Sataka [शृंगार शतकम्], Neeti Sataka [नीति शतकम् ] and Vairagya Sataka [वैरागय शतकम्], written by Bhartruhari – who was a poet, protector of Dharma and an intellectual contemplating on the Self – remain incomparable in their individual fields.  He has also contributed to the Vyakarana by producing the book, ‘Vakyapadiyam’ [वाक्पदियम्] and was the one who went closely with the theories of Advaita.

As per the calculations of our Sastras itself, the era of Vikramaditya had commenced only in 57 B.C.  Sri Charana approves and always mentions the opinion that the incarnation of our Acharya had taken place in 509 B.C.  Therefore, to say that the eight year old Sankara had taken initiation to the life of renunciation, from Govinda Bhagawat Pada, who was the father of Vikramaditya in his earlier family life, does not work out as per our calculations of the time periods.  Due to this, what Patanjali Charitam says about who the four sons of Chandra Sharma were, becomes questionable.  Only because of this, it could be guessed that Sri Charana have omitted to mention the names, as given in that charitam.

However, as ‘Patanjali Charitam’ is mentioned several times by Sri Charana and there is a tradition, widespread all over India, to mention these four as siblings, we have provided this information.

4 About the greatness of the name of Govinda, please see the sub-chapters of ‘Govinda-Hara Nama Sirappu’, ‘Kuraionrum Illadha Govinda’ , ‘Guru-Deiva Govinda’, ‘Moonril Onru’, which are found serially in the text titled, “Vandu Stotram”, in the fourth part of “Deivathin Kural”.

_______________________________________________________________________________________________________________________

Audio

 



Categories: Deivathin Kural

Tags: ,

3 replies

  1. Beautiful sketch and wonderful post. Thank you for sharing the light and knowledge.

  2. Thanks

    It is always confusing when we talk about birth year if Acharya. People who follow Sringeri and are devotees of Kanchi Matam have trouble reconciling their duty and devotion

What do you think?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: