Don’t go to New Year’s midnight temple visits


When Dec 31st comes, many  go nuts 🙂 They sleep well on the afternoon on Dec 31st so that they could stay up beyond midnight; go to dinner with friends/families hang out till midnight; wish each other for new year and start to drive around to temples that are open. While these are one sets of “devotees”, shamefully, there are some temples that are open in midnight too. This is completely in contrast to our agama shastras. Temples are NOT supposed to open and close at the whims and fancies of the security guard or the temple authorities. Except for Vaikunta Ekadasi/Maha Shivarathiri etc, our sastras do not allow opening temples. HR&CE is hopeless and the temple authorities have also started to believe in Christian culture than ours – that is the sad state of us today.

English New Year is very important from our business, school perspective and all day-to-day functioning perspectives. Let us wish each other by properly addressing “Happy English New Year”. Beyond that, it has absolutely no meaning from our religious perspective – it is just another day. Someone drawn a line on that day and said to all of us that this is our New Year and we blindly follow this. Chinese don’t do these – to them, their new year supersedes everything. The first step to break this is to celebrate our own birthdays as per our panchangam. Mahaperiyava had talked extensively about the significance and glory of panchangam. Let us listen to Him.

Also standing in front of the god in the temple at midnight is not going to help/save us much if we  don’t follow our anushtanams. While we are not here to correct the world – at least, we (the readers) follow our shastras and stay back home avoiding any midnight-mass! Let us all go to temple during the appropriate hours – let us not be brainless sheep – that’s all I am saying.

This is me rambling about this in my own way 🙂

Here is the news article on this and unfortunately Madras HC refuse to ban this one. From the article it appears that Andra govt has a ban for this.

Here is Sri Sarma Sastrigal says the same thing so nicely in his way:

இந்த ஜனவரி 1-க்கு ஆங்கில புத்தாண்டு – ஆன்மீக/மத ரீதியான முக்கியத்துவம் தருவது நியாயமா? இதுதான் என்னை போன்ற பலரது கேள்வியும் ஆதங்கமும்.

வாழ்த்துக்களை தெரிவிக்கலாம்:
லௌகீக நடைமுறைகளுக்கு ஏற்ப நாமும் ஜனவரி முதல் தேதியை புத்தாண்டாகக் கொண்டு, அன்றாட தினசரி பழக்கத்தில் இந்த காலெண்டரை உபயோகப்படுத்துவதனால், நிர்ப்பந்தம் காரணமாக மற்றவர்களுக்கு வாழ்த்துக்களை தெரிவிக்கலாம். ஆனால் நாம் அத்துடன் நிறுத்திக்கொள்ள வேண்டும்.

மேற்கத்திய நாடுகளில் பின்பற்றப்படும் இந்த ஜனவரி 1 புத்தாண்டு பழக்கத்தை பின்பற்றி ஹிந்துக்களில் பலர் ஜனவரி முதல் தேதியை புத்தாண்டாக ஆன்மிக ரீதியாக கொண்டாடி வருகிறோம். ஜனவரி முதல் தேதி என்று கூறும்போதே சிலரிடம் “உற்சாகம்“ ஏற்பட்டு விடுகிறது. கடந்த சில ஆண்டுகளாக இந்த உற்சாகம் அதிகரித்திருக்கிறது.

நமக்கென ஸ்வய கெளரவமும் ஸ்வய புத்தியும் இருக்க வேண்டாமா? எங்கே போச்சு நமது சுயமரியாதை?

நம்மில் பெரும்பாலானவர்கள் இதை நம் கலாச்சாரத்தின் அங்கமாக கருதி தங்கள் வீடுகளில்கூட இதைக் கொண்டாடுகின்றனர். சிலர் இந்தநாளின் மீது உணர்வுப் பூர்வமான நெருக்கத்தையும்கூட கொண்டிருக்கின்றனர்.

இதற்கு நமது மத ரீதியாக ஏதேனும் முக்கியத்துவம் உள்ளதா என சற்றே சிந்தித்துப் பார்ப்போம். துளியும் கிடையாது.

பின் எதற்காக இந்த கொண்டாட்டங்களுக்கு நாம் மத ரீதியான முக்கியத்துவம் கொடுக்கிறோம்.

நமது ரிஷிகள் நமக்கு தந்ததல்லவா பஞ்சாங்கம். அதை உதாசினப்படுத்தலாமா? பல சூக்ஷ்மங்கள் அடங்கிய கணித சாஸ்த்ரத்தின் அடிப்படையிலும், ருதுக்கள், கிரஹங்கள் சஞ்சாரத்தின் அடிப்படையில் யுகம் யுகங்களாக வந்துள்ள நமது சாஸ்த்ரத்தை புறக்கணிக்கலாமா?

எதற்காக கோயில்களை நள்ளிரவு வரை திறந்து வைத்து, அபிஷேகம், திருமஞ்சனம் போன்ற சடங்குகளை மேற்கொள்கிறோம்? அகால நேரங்களில் பூஜைகள் செய்வது நமது ஆகம சாஸ்திரங்களுக்கு மிகவும் விரோதமானது.

கிறிஸ்தவர்கள் நள்ளிரவில் சர்ச்சுகளுக்கு சென்று வழிபாடு நடத்துகிறார்கள் என்றால், அவர்கள் மதத்தில் அவ்வாறு கூறப்பட்டுள்ளது.

அதேபோல் நாமும் நமது மத சம்பிரதாயங்கள் எதைச் செய்யவேண்டும் என்றும் செய்யக்கூடாது என்று கூறுகிறதோ, அவ்வாறு நடந்துகொள்ள வேண்டாமா?

நடு நிசி ஆராதனைகள் (நள்ளிரவு வழிபாடுகள்) நடத்துவது நமது தர்மத்திற்கு எதிரானது என்பதை நாம் உணர்ந்துகொள்ள வேண்டும். நமது நாள் பிரம்மமுகூர்த்த நேரத்தில், அதாவது அதிகாலை தொடங்குகிறது.

நமது ஹிந்து சம்ஸ்காரங்கள் மற்றும் பஞ்சாங்கத்தின்படி வைகுண்ட ஏகாதசி மற்றும் சிவராத்திரி போன்ற ஒரு சில தினங்கள் தவிர மற்ற நாட்களில் அகால நேரங்களில் கோயில்களில் வழிபாடு நடத்துவது தடை செய்யப்பட்டுள்ளது.

பிரம்ம முகூர்த்தத்திற்கு முன்னதாக பூஜைகள் செய்வதோ வேதகர்மாக்களை செய்வதோ கிடையாது. இதை நாம் தெளிவாக புரிந்துகொள்ள வேண்டும்.

இல்லாத “புது வருடம்” என்கின்ற போர்வையில் நமது மக்கள், குறிப்பாக மேற்கத்திய நகரீக பித்து பிடித்து அலையும் சிலர், அடிக்கும் கூத்து தாங்க முடியவில்லை.

அதை விட கொடுமை, வயதானவர்களும் பலர் இவர்களுடன் சேர்ந்துக்கொண்டு இவர்களை உற்சாகப்படுத்தும் வகையில் நடந்துக்கொள்ளுவதுதான் வேதனையை அதிகப் படுத்துகின்றது.
சர்மா சாஸ்திரிகள்



Categories: Announcements

28 replies

  1. ராம ராம

    நமது நாள் பிரஹ்ம முஹூர்த்தத்தில், அதாவது அதிகாலை தொடங்குகிறது என்பதை விட ஸூர்யோதயத்தில் அந்தந்த நாளுக்கு உண்டான ஹோராவிலிருந்து துவங்குகிறது என்பது இன்னும் பொருத்தமாக இருக்கும்.

    ஆனந்த ஜோதி

    தெய்வத்தின் குரல்: கண் என்பது ஏன்?

    Published : 04 Jan 2018 10:53 IST
    Updated : 04 Jan 2018 10:53 IST

    ஜ்

    யோதிஷம் (சோதிடம்) என்பது வேதபுருஷனுக்கு நேத்திர ஸ்தானம், அதாவது கண். ஜ்யோதிஷ சாஸ்திரமானது மூன்று ஸ்கந்தங்கள் அடங்கியது. அதனால், அதற்கு ‘ஸ்கந்த த்ரயாத்மகம்’ என்று பெயர். கர்க்கர், நாரதர், பராசரர் முதலிய பல ரிஷிகள் பல ஜ்யோதிஷ ஸம்ஹிதைகளைச் செய்திருக்கிறார்கள்.

    சூரிய பகவான், அசுரத் தச்சனாகிய மயனுக்கு ஜ்யோதிஷ உபதேசம் பண்ணினதாக ஒரு கிரந்தம் இருக்கிறது. அதற்கு, ‘சூரிய சித்தாந்தம்’ என்று பெயர். இப்படி தேவர்களும் ரிஷிகளும் இயற்றிய பல ஜ்யோதிஷ கிரந்தங்கள் உண்டு. மனிதர்கள் செய்த கிரந்தங்களும் இருக்கின்றன.

    வராஹமிஹிரர் என்பவர் பல கிரந்தங்களை எழுதியிருக்கிறார். ஆர்யபட்டர், பாஸ்கராசாரியார் முதலியவர்கள் பண்ணின கிரந்தங்கள் பல இருக்கின்றன. சமீபகாலத்தில் சுந்தரேச்வர ச்ரௌதிகள் என்பவர் சித்தாந்த கௌஸ்துபம் என்ற ஜ்யோதிஷ கிரந்தத்தைச் செய்திருக்கிறார்.

    ஜ்யோதிஷம் ஏன் வேத புருஷனுக்குக் கண்ணாகச் சொல்லப்பட்டிருக்கிறது?

    கண் எதற்காக இருக்கிறது? பக்கத்திலுள்ள வஸ்துக்களைக் கையினால் தடவிப் பார்த்துத் தெரிந்துகொள்ளலாம். தூரத்திலுள்ளதன் ரூபம் தெரிய வேண்டுமானால், கண்ணால் பார்த்தே தெரிந்து கொள்ள வேண்டியிருக்கிறது. வெளியில் தொலைவில் இருப்பதைத் தெரிந்துகொள்ள நம்முடைய கண் எப்படி உபயோகப்படுகிறதோ, அப்படிக் காலத்திலே தூரத்தில், அதாவது பல வருஷங்களுக்கு முன்னால் அல்லது பல வருஷங்களுக்கு அப்புறம் உள்ள கிரக நிலைகளைத் தெரிந்துகொள்ள ஜ்யோதிஷ சாஸ்திரம்தான் உதவி புரிகிறது.

    இன்னொரு கண்

    இன்றைக்கு சூரியனும் சந்திரனும் மற்ற கிரகங்களும் எங்கே இருக்கின்றன என்பதைப் பிரத்யக்ஷத்தில் பார்த்துத் தெரிந்துகொள்ளலாம். கண்ணில்லாவிட்டாலும் கையால் தடவியே கிட்டத்தில் உள்ளதன் ரூபத்தைத் தெரிந்துகொள்வதுபோல், ஜ்யோதிஷ சாஸ்திரம் தேவைப்படாமல் நம் கண்ணாலேயே பார்த்து, காலத்தில் கிட்டே, அதாவது நிகழ்காலத்தில் உள்ள கிரக நிலைமைகளை அறிந்து கொண்டுவிடலாம். ஆனால் 50 வருஷத்துக்கு முன்னால் அல்லது பின்னால் கிரகங்கள் எங்கே இருக்கும் என்று தெரிய வேண்டுமானால் ஜ்யோதிஷ சாஸ்திரத்தைப் பார்த்தாலே தெரியும்.

    கிட்டத்தில் உள்ளதைத் தடவிப் பார்த்து, அதன் உருவத்தை அறிகிறபோதுகூட அது பச்சையா, சிவப்பா, வேறு என்ன கலர் என்று தெரிந்துகொள்ள முடிவதில்லை. இதை அறியக் கண் வேண்டியிருக்கிறது. இதே போல, பிரத்யக்ஷத்தில் ஒரு கிரகம் தெரிந்தால்கூட, அது அந்த நிலையில் இருப்பதால் ஏற்படுகிற பயன் என்ன, அது நம்மை எப்படிப் பாதிக்கிறது என்று நமக்குத் தெரியாது. இதை ஜ்யோதிஷந்தான் நமக்குத் தெரிவிக்கிறது.

    ஆகவேதான், ஜ்யோதிஷத்தை வேத புருஷனுக்குக் கண் என்றார்கள். வைதிகக் காரியங்களைச் செய்வதற்கு, இன்னின்ன கிரகம் இன்னின்ன இடத்தில் இருக்க வேண்டும் என்ற விதி உண்டு. ‘நாள் பார்ப்பது’, ‘முஹூர்த்தம் வைப்பது’ என்றெல்லாம் க்ரஹ நிலைகளை ஒட்டித்தானே சடங்குகளைப் பண்ண வேண்டியிருக்கிறது? இதனால் ஜ்யோதிஷம் நேத்ர ஸ்தானத்தைப் பெறுகிறது.

    ஜ்யோதிஷத்துக்கு ‘நயனம்’ என்று ஒரு பெயர் உண்டு. ‘நய’ என்றால் அழைத்துக் கொண்டு போவது (to lead). பார்வையற்றவரை இன்னொருவர்தானே அழைத்துக் கொண்டு போக வேண்டியிருக்கிறது? அதனால் கண்தான் அழைத்துப் போகிற லீடராக இருக்கிறது என்பது தெரிகிறது. வேத கர்மாக்களைப் பண்ணுவதற்கான காலத்தை நிர்ணயம் பண்ணி, நம்மை அந்தக் காரியத்துக்கு அழைத்துக் கொண்டு போகிற கண்ணாக இருப்பது ஜ்யோதிஷமே.

    தெய்வத்தின் குரல் ஜ்யோதிஷம்…பாகம்2
    கிரகங்களும் மனித வாழ்வும்

    பிரபஞ்சத்தில் நவகிரகங்களின் ஸ்திதிகளைப் போலவே மனிதர்களுடைய ஸ்திதியும் மாறிக்கொண்டே வருகிறது. கஷ்டம், சௌக்கியம், துக்கம், சந்தோஷம், உன்னத பதவி, தாழ்ந்த பதவி என்று இப்படி எல்லோருடைய ஸ்திதியும் மாறி வருகிறது. இப்படி மாறிக் கொண்டே இருப்பவன் மனிதன் மட்டும் அல்லன். ஸ்தாபனங்களுக்கும் அப்படியே. தேசங்களுக்கும் உயர்ந்த காலம், தாழ்ந்த காலம் என்று வருகிறது.

    லோகத்தில் நடக்கும் சுகதுக்கங்களுக்கும் கிரகங்களுக்கும் சம்பந்தம் உண்டென்று கண்டு மஹரிஷிகள் இன்ன இன்ன மாதிரி கிரகங்கள் இருந்தால் இன்ன இன்ன பலன் கிடைக்கும் என்று சொல்லி இருக்கிறார்கள். ஒரு காரியம் ஆரம்பித்தால், அதன் ஆரம்பகால கிரக ரீதிகளைக்கொண்டு, மேலே நடக்கும் சுகதுக்கப் பலன்களைச் சொல்லும் பாகத்திற்கு “ஹோரா ஸ்கந்தம்” என்று பெயர். ஜனன காலத்தை ஆரம்பமாக வைத்துக் கொண்டு ஜாதகம் கணித்து வாழ்நாள் முழுவதற்கும் சுகதுக்கப் பலன்களைச் சொல்லிவிடலாம்.

    தெய்வத்தின் குரல் (இரண்டாம் பகுதி)

  2. ராம ராம
    தர்மமே தலைக்காக்கும் :
    தெய்வத்தின் குரல் (முதல் பகுதி)..

    புத்தாண்டு பிறக்கப் போவதற்கு அறிகுறியாக இயற்கை அன்னை தனது மர வர்க்கங்களின் அரசிளங் குழந்தைகளான அரசையும் வேம்பையும் முதலில் அடியோடு இலையுதிரச் செய்கிறாள். பிறகு பச்சைத் துளிர்களைத் தழைக்க வைக்கிறாள்……

    பிரபஞ்சத்தில் ஒவ்வொன்றுக்கும் இப்படித்தான் நடக்க வேண்டும் என்று நியதி இருக்கிறது. அப்படி அவை நியதிப்படி நடப்பதால்தான் உலக வாழ்க்கை நடக்க முடிகிறது. இல்லாவிட்டால் எல்லாம் நெறிகெட்டுப் போய்விடும்

    மரத்துக்கும் மட்டைக்கும் இருக்கிற நியதி நமக்கும் உண்டு. லோக க்ஷேமத்துக்காக அதை நாம் நடத்திக் காட்டுகிற போதுதான் ஈசுவரனின் அன்பைப் பெற பாத்தியதை கேட்கலாம். மனிதனுக்காக உள்ள இந்த நியதிக்கே தர்மம் என்று பெயர்.
    ……

  3. Well,Well! If some people think they are wiser than Mahaperiava. There is nothing more to be said. Every one has a right to his/her opinion.

    • Sir. No where in have said that anyone is wiser than God.
      There have been several deviations by us in respect of several important teachings of Mahaperiyava on the ethical and moral aspects of our day to day life, food habits, spiritual practices etc. Better we try to put these more important teachings to practice, so that the younger generation imbibe these noble traits from our generation.
      In comparison to that, the opening of small temples during New Year midnight is a petty deviation which does not deserve such emotional responses.

  4. Most of the comments here miss the point which is ‘Do not keep the temples open on the night of 31st Dec, and do not worship during midnight’ .
    Let me ask how many of those who go to temples on 31st Dec. go to Shiva temples on Shivarathri night keeping awake throughout the night and to Vishmu temples on Vaikunda Ekadhashi night ?
    Do they go to temples on the midnight before Tamil or Telugu New year day? No one said that we should not go to temples on Jan 1st. Sarma Sastrikal has clearly said what Sastras specify. Please do not try to justify a wrong

    .

    • Sir.
      I Agree with you points to an extent., but let us not be judgmental regarding others.
      Everyone is entitled to their opinion on the mode, place and time of worship.
      There is no compulsion that people who go to temples on year-end should go to temples on other days.
      There are temples which strictly follow the Sastras and some (mostly newly developed temples) which try to slightly deviate from them.

      One point I would like to add is about the Shastras prescribed worship timings.
      All these worship timings were fixed when only brahmins and a few belonging to forward castes would visit the temples. Hardly a few would be going to temple daily and a few hundreds will visit important shrines like Tirumala.
      So it was easy for the temple authorities to follow all these injunctions to open and close the temple as per the timings.

      Now things have changed (For the good of our religion).
      Lakhs and Lakhs of people, belonging to all castes and even religions, throng the temples on all days.
      Have a look at Tirumala, Sabarimala, Vaishnodevi, Palani and several other Prarthana Sthlamas.
      Do you know that Tirumala temple is shut at 1 am and re-opened at 2 am.
      At Vaishnodevi the temple is open all 24 hours except for an hour for the morning arti.
      These temples are closed hardly for an hour due to the heavy rush of pilgrims.
      What will happen if they stick to the timings prescribed by the ancient agamas sastras ?

      So these things need a proper introspection, discussion and action.
      This is where scholars like sarmaji and other Mataadhipathis should play an active role.
      The sanctity of the scriptures must be maintained but some injunctions need to be re-looked and modified, if necessary.

      • Once, some ‘modern thinking’ persons went to ‘Mahaperiava and asked Him why not bend the Sastras slightly to suit the present time. Mahaperiava said an emphatic ‘No’ and added that He has been installed as Matathipathi to protect Sastras and Vedas and not to alter according to the times and whims and fancies of everyone. We have no authority to do that. If we cannot follow them let us leave them as they are, so that future generations will at least try to follow them.

      • Sir
        What you say could be true.
        But if you just leave this as it is, then these Shastras will not have any future with the next generation.
        The present generation are more intelligent than ours.
        If you tell them convincingly and logically they will follow those customs with sincerity.
        On the contrary if you keep harping that ‘Don’t touch those/Follow the Shatras’ without giving them any valid explanation then they will move away from religion itself.
        My prayer is that the Sanatana Dharma, in its truest form, should be followed by the coming generation also.
        For that to happen such deviations are unavoidable.

      • So, Shastas are different from Santana dharma? Your argument is like my teenage son asking if he can do sandhyavandhanam once a week? Pl consult a sivacharya for proper explanation on the timings for temples. Question of “why not” is asked by all of us in wrong places.

      • Mahesh. I have crossed 60 and I know my responsibilities and my limitations too.
        I am firm in my views as I have been since my teens, on such matters, and there is no need for any consultation.

        Yes. Shastras and Dharma are different. Shastras have been framed by mortals and have undergone a lot of changes over centuries. Some have been amended by great masters a d some have simply been discarded duento time/place constraints.
        Sanatana Dharma is based mainly on Shruthi which has been given by the Lord himself and hence it is eternal.

        If you want to follow the orthodox ways of life, which have lost much of gheit significance in the modern world , you are entitled to do so.
        But such changes in people’s practices will continue to happen, whether you and me like it or not.
        Anyhow, I would like to conclude my comments on this topic, as it is just becoming repetetve.
        Anyhow thanks for the opportunity given to out forth my views.

      • Thanks for the clarification. I guess I need to improve my writing skills to efficiently highlight the point. will work on that.

      • There are many flaws in this argument. Temples were not meant for Brahmins or the forward castes alone, or exclusively. In fact, strictly speaking, Brahmins need no temples at all. But they are given the responsibility to maintain the spiritual atmosphere of the temples., by adhering to the rules, which are mainly built for the benefit of people who cannot follow the higher forms of worship. The temples are built according to Agama which is also the voice of God, not man-made shastra. The murtis too are not arbitrarily created.. The worship modes and methods followed are either Agamic or Vaideeka in form .. In the whole of Hindu system, the day begins with sun rise and not at the stroke of midnight. So, the new year day , like any other day, begins only with sunrise.So tor one who claims to be a Hindu, it is plain silly to attend worship at midnight in the name of new year.
        In a traditional temple, the day’s rituals end with the artha-jama puja.- except on occasions like Shivratri. [Our scriptures themselves permit exceptions- like oilbath before sunrise on Deepavali day, but exceptions are not deviations or violations. A person may go and worship even in the burning ghat at midnight- that is part of Vama Tantra, and not the mainstream. [ In the words of Sri Ramakrishna, that is like entering a house through the passage meant for the scavengers in the old days.] One may do it, if one wishes, as people also eat the meat of dead animals.
        In these days where everyone interprets scriptures in his own way, one may worship any which way one likes. But no one can claim a right or freedom to break a rule in a temple which is run under Agamic or Vedic lines.
        If one studies the old Tamil Sangam literature like Tirumurugatruppadai, it will be known that people generally followed the proper timings as determined by the Brahmins according to the shastras.
        [ இருபிறப்பாளர் பொழுதறிந்து நுவல ] So there is a proper time for temple worship.
        Tirumala. Sabharimala, Vaishnodvei, Palani etc are not the proper or ideal examples. They are run by government controlled agencies, to suit government convenience or fancy, mainly to attract income.There are many officials there who are not even Hindus, and who have no genuine interest in following Hindu scriptures. They are really sabotaging the temples from inside. Over the last 60 years, they have lost much of their holy atmosphere due to the wanton deviations, as old timers can testify, [ Palani case is so hopeless that the famed abhishekam to the original image is stopped, as the priests themselves are afraid that the image may fall any time- that is the extent of damage that is already done.]
        It is admitted that many changes have been forced on Hindus in their way of life, but breaking temple rules is not one of them.
        One may build a new temple and worship in new ways, but one need not touch the old temples to conduct their devious experiments or fulfill their fancy desires..

  5. Interesting discussion. Nothing wrong with visiting the temple on New Year’s Day, particularly if one is unable to do so at other times. That said, there are sacred communion periods, and a random New Year’s Day is typically unlikely to be one. Fair disclosure – I do not typically visit temples on New Year’s Day. Midnight is a totally different story, unless one is celebrating the dissolution of time altogether.

  6. I must humbly disagree with Mahesh’s view. I have friends who party hard for the English New Year… If someone wants to go to the the temple instead, would I not encourage them?? We all follow the English calendar for worldly, business and official purposes so why not start its beginning with the Divine anugraham…

    Even for hindu festivals we use the English calendar – one says Vinayaka Chaturthi is on 2nd September 2019… From the view of the Panchangam, Vinayaka Chaturthi is on Chaturthi only!!

    We should be happy that at least people are flocking to the temples – whatever reason it may be… whatever time it may be… Let us cultivate and encourage Bhakti in our fellow people!!

    • Pl follow English calendar, if that pleases us. I use English calendar too. My point was using our calendar also. My other point was the English new year day is not based on anything – no significance at all. At least can your friends not go during midnight to temples? They can go 1st morning instead of midnight. Same level of benefit 🙂

      • They’ll be too hungover for morning darshan!! Haha!!

        Jokes aside, I will tell you something very interesting fact – I got to know that some churches in India have a special Diwali service (to prevent Christians from joining their hindu neighbours in their celebrations). Why not have special satsangams and poojas for the English New Year (to divert people from midnight parties)?? Being passive will not do us any favour…

        Personally I preach and practice everything to get people back to the temple…

      • if you read my post carefully, I said that we can’t correct the world. We, the readers could avoid doing anything against Shastas. Clearly, I didn’t communicate my point clearly in my post.

      • Mahesh, you, I or any of the Bhaktaganas of this virtual temple will not be going to the Temple at midnight… None of the temples around me are open at that time. However my view was that the ‘Occasional’ and ‘yearly’ devotees be permitted to show their devotion in whatever way they want to. Most of them don’t even know what Agamas are!! After all if any temple is kept open a midnight then the temple Management and priests are the ones who are to be blamed!!

  7. A good food for thought just before New Year Day. I fully agree with your thought about the flouting of Temple Agamas. This type of midnight worship exists mostly in Tamilnadu only. I have been in Kerala on many New-Year-Day, but I have not seen such a thing in any temple. However I would like to share my opinion, as usual, which may not be to the liking of many purists. My observation is in two parts.
    Part-1. I fully agree that the Agama Sastras should never be misused for such occasions. Especially the ancient temples which have been in existence for centuries and visited by several great saints, must preserve their purity by strictly adhering to their Agama Shatras. But we have seen several temples (including Tirumala which is shut for just an hour every day) in South India which are open from dawn to midnight, without any closure. In other words the Agamas were slowly bent over a period of time and now we have accepted as norms. Many temples have strangulated the Agamas on their own to suit the convenience of the administrators and priests. I do not know how many of our great sanatana-followers have checked or spoken out against this misuse. Probably, the only temple which still follows these Agamas, strictly to a very great extent is the Chidambaram Nataraja Temple, because it is managed by the Podu Deekshithars and not by the HR & CE.
    Part-2 : All said and done we follow the English Calendar for day to day life. It is only our generation (born before the 80s) which refers to the Panchangam for any requirement. (Ofcourse I agree that we have to inculcate these values to our next generation also). So the English New Year day assumes importance in that respect. What is wrong in praying to God on the New Year Day asking for His Blessings for the new Year. You have to appreciate these folks who think it is better to go to a temple and pray at the midnight hour than drown themselves in a peg in the nearest bar. Going to a temple on New Year eve, is not a religious celebration but just a prayer at the odd hour, to the Supreme Lord, to bail them out of troubles in the coming new year. Apart from visiting temples, I know that there are several spiritual groups which conduct group chanting of Shlokas and Bhajans till midnight on 31st December.
    So my conclusion is , Let us ensure that the ancient temples built by great kings and Saints, as per the Agama Shastra, strictly follow every rule laid out to them. For that to happen there should be a mass movement to free our ancient places of worship from the clutches of the Government. But who will bell the cat?
    At the same time there need not be any heart-burn or animosity if people continue to have their prayers at the new-found temples, if they so desire.

  8. Two issues are involved here:
    – midnight visit and worship at temples on 31 December
    – the religious significance of ! January.
    There can absolutely be no justification for midnight visit to and worship at temples on the basis of Hindu scriptures, and rules for temple worship. Most HIndus are not aware of this. It takes some effort to create this awareness, and it takes time.
    As for !st January, there can be a different perspective. We Hindus who still follow our religious practices live in two worlds : for religious purposes we follow our own traditional calendar, and for all other practical purposes we follow the English calendar. The English calendar has pervaded all aspects of our day to day life, and it cannot be wished away, as it is sustained as much by government injunction, as by popular practice. We cannot therefore say that it is not important.
    The question is what can we do about it.
    During colonial rule, there was a practice among govt employees to visit their superior officers (துரைமார்கள்) with flowers, fruits, sweets. Sri Vallimalai Sachidananda Swamigal [Tiruppugazh Swamigal] did not like this. So, he gathered devotees and visited Tiruttani Murugan Temple on !st January, ascended the steps singing Tiruppugazh hymns on each step and worshipped at the temple. He started this practice in 1918, and it is now celebrated as Tiruttani Tiruppadi Tiruvizha (திருத்தணித் திருப்படித் திருவிழா), and is attended by lakhs of devotees. Groups of Subrahmanya devotees in other places have also started similar practice. It does not involve midnight worship, but bhajan singing and visit to the temple on the morning of !st January. After all, Subrahmanya is our Supreme Lord. [ Swami in Sanskrit means only Subrahmanya. Hence he is our பெரிய துரை.] Is it not proper to visit and worship him on !st January? He grants worldly and heavenly blessings (இக பர சௌபாக்யம்)
    Sri Arunagirinatha sang 600 years ago:

    திருப்புகழ் ஓதுங் கருத்தினர் சேரும்
    திருத்தணி மேவும் …… பெருமாளே.
    But it became a reality only a hundred years ago due to Vallimalai Swamigal!

    !st January occurs in the month of Margazhi (Dhanur ) which is sacred for us especially for early morning worship. [ மார்கழித் திங்கள் மதி நிறைந்த நன்னாளால். சிற்றஞ்சிறு காலே வந்துன்னைச் சேவித்து, etc. ] We used to sing bhajans walking the streets and go round temples early in the morning every day during the month, though this practice has almost disappeared now. Ist January is declared a government holiday. So why not use it for our visit to temples and congregational worship? In fact, serious vaideeka devotees may go a step further. We may use the day for Sahasra Gayatri japa and even organise it on a congregational basisl
    Hindus are hopelessly divided on sectarian basis and this may at least bring them together on a day!
    So, let us see a silver lining in this situation!

  9. Well given strong dose in a polite way. Mahesh, the inclination one should come from his/her own mind, for that realization and understanding of our culture is must. Let’s hope for the best.

    You rang the bell on time, howmany will wake up, we will wait and see !

  10. I fully agree with your comments

  11. Legal action to be taken against those temple authorities who open / allow to open the temple during midnight – especially on Dec. 31st night. This legal action only can prevent opening of temple during midnight.

  12. This is being followed in US too. The Balaji temple of NJ has programs throughout the night welcoming new year.

  13. Agreed. This is becoming a crazy practice in India.

What do you think?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: