Periyava Golden Quotes-909


இதுவரை தக்ஷிணத்தில் நம்மைவிடக் கடும் குலாசாரமுள்ளவர்களின் கையில், அல்லது பெர்ஸனலாக நம்மைவிட சுத்தமானவர்களின் கையிலிருந்து வாங்கிச் சாப்பிடலாம் என்று இருந்து வந்திருக்கிறது. வடக்கேயோ இதுவும் கூடாது. கிஸான் [குடியானவன்] ஆனாலும் பணடிட் ஆனாலும் அவனவனே சமைத்துக் கொள்ள வேண்டுமென்று வைத்துக் கொண்டிருக்கிறார்கள். இதிலேயும் ஒரு நல்ல அம்சம் இருக்கிறது. நம்மைவிட சுத்தர்கள் கையில் சாப்பிடலாம் என்பதனாலேயே நாம் அவ்வளவு சுத்தியாவதற்கு பிரயத்தனப்படாமலே இருந்து கொண்டிருக்கலாம் என்பதற்கும் இடம் கொடுத்துப் போகிறது. ஸ்வயம்பாகம் என்று வைத்து, நம்முடைய அசுத்தி நாமே பண்ணிக் கொள்கிற சாப்பாட்டினால் நமக்குள் மேலே மேலே போய்க் கொண்டேயிருக்கிறபோது தான், இப்படி நம்மைக் கெடுத்துக் கொள்ளக் கூடாது என்று நினைத்து நம்மை சுத்தப்படுத்திக் கொள்வதற்குப் பிரயத்னம் செய்வோம். “சாப்பாடு பண்ணிப் போடுகிறவனின் சுத்தம் சாப்பிடுகிறவனுக்குள் போகிறது; நாம் சுத்தனாக வேண்டும்; அதே ஸமயத்திலே நம் சாப்பாட்டை நாமே பண்ணிக் கொள்ள வேண்டும்” என்றால் அப்போது நாம் சுத்தமாக ஆவதற்கு முயற்சி பண்ணத்தானே செய்வோம்? ஸ்வாமி பிரஸாதம், குருப் பிரஸாதம் தவிர ஸ்வயம்பாகம்தான் என்று ஆக்கிக் கொண்டுவிட வேண்டும். – ஜகத்குரு ஸ்ரீ சந்திரசேகரேந்திர சரஸ்வதி ஸ்வாமிகள்

Until now, in the south, it is a socially accepted fact that one can eat at a very orthodox household or at a household known for its hygiene. But in the north, even that is not acceptable. Whether a peasant or a Pandit, one has to cook his own food. There is one plus point in this system too. If it is accepted that we can eat at the house of those who are more hygienic than us, we may never try to raise ourselves to that level of hygiene. The concept of swayampakam will make us aware that we need to maintain good hygiene at least to elevate ourselves. ‘The purity of the cook gets ingrained in the person who eats the food.  I have to maintain the required cleanliness to prepare my food’ – If this thought comes to us, we will surely make efforts to remain pure. Every one should make a resolution whereby one will not eat anything prepared by others except for temple prasadam and Guru prasadam. – Jagadguru Sri Chandrasekharendra Saraswathi Swamigal



Categories: Deivathin Kural

Tags:

5 replies

  1. Well said. While I had a feeling that udhyogam statement is not what it is purported to be but didn’t know it had another meaning like that. I thank you for what you said

    But we have to be cognizant of the yuga wheel , it is what it is. There is nothing we can do to change the order of things. I am not saying one shouldn’t keep trying to fix ones short comings with respect to what has been prescribed for oneself. Infact all we are expected to do
    Is contemplate the variance between what we do vs what is prescribed. Forget about acting just contemplating alone is all we can do

    We cannot change coz that’s rta. Maha Periyava pulled back the astika samajam and his effect will be there for some years just like Sankaras, madhava, ragavendea, baba, ramanar and all those glorious saints and devotees before them. But the general trend is bad only

  2. Nowadays these are difficult even for vaideegas let alone other Brahmins who relish on flavor

    • True… but eveything is difficult when we cannot even give a try. Let’s put our first step for betterment, rest Maha Swamy will take care of.

      Jaya Jaya Shankara…. Hara Hara Shankara…..

      • To a certain extent yes, but there is yuga effect too. Things have to degrade in each yuga.

        So somethings cannot be undone

      • Attn: Anon

        I don’t agree… What best you can do in this Yuga, please do it without any excuse and full commitment (Shraddha). Leave rest to Maha Periva, why we need to find an excuse for Yuga Dharmam, etc.?

        A maxim goes in Sanskrit like this, ‘Udhyogam Purusha Lakshanam’.

        Most of the people think and ascertain the meaning of ‘Udhyogam’ as ‘job or work’ and ‘Purusha’ as ‘A Man’. Sometimes in Sanskrit, we need to find the hidden meaning of words rather than colloquial meaning. Here, Udhyogam also means ‘attempt or try’ and ‘Purusha’ also means both genders, i.e., all humans. Now, it goes like this, ‘keep on attempting is human behaviour’. He/she will search for his/her want until he/she gets. This is inherent in human blood. Not, ‘to work is men’s character’, as outer meaning goes.

        The point is, a search for truth, going for perfection, search for spirituality is an incessant attempt. Just because, we could not achieve today, we should not quit, keep going for it Although the Yuga Purusha ‘Kali’ will find the way to disrupt us, let us take the support of our Guru Maha Periva and keep going towards achieving the goal.

        I’m sorry for taking a longer note, but then I thought it was necessary. Let’s be optimistic in our attempt.

What do you think?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: