217. The Story of Kamakshi by Maha Periyava (Part 3)



Jaya Jaya Sankara Hara Hara Sankara – Do we know about the Kumarakottam temple in Kanchipuram and why it is situated between Kamashi Amman temple and Ekambareswarar temple? Sri Periyava explains beautifully.

Many Jaya Jaya Sankara to our sathsang seva volunteer who wish to remain anonymous for the translation. Rama Rama

காமாக்ஷியின் சரிதை (Part 3)

முதலில் மன்மதன் பரமேசுவரன் மேல் பாணப்பிரயோகம் செய்தான். எதிரியாகப் போர் செய்தான். எரிந்து போனான். அம்பாளோ வில் கரும்பையும் அம்பு புஷ்பங்களையும் ஈஸ்வரனுடைய பாதத்தில் அர்ப்பணம் செய்து, நமஸ்கரித்தாள். அவர் தன்னையே அவளுக்கு ஸ்வாதீனப் படுத்திவிட்டார். அன்புக்கு அடக்கத்துக்கு உள்ள சக்தி இது!

இவளுடைய அன்பு ததும்புகிற கண்களை, கண்டவுடனேயே அவருக்கும் அன்பு சுரந்தது. பஞ்ச இந்திரியங்களாலும், மனஸாலும் ஜீவ சமூகத்தை எல்லாம் ஆட்டிப் படைத்து விளையாடும் மகாசக்தி படைத்த இவள், அந்தச் சக்திக்கு அடையாளமான ஐந்து பூக்களையும் கரும்பையும் அவர் முன் போட்டு சமர்ப்பணம் பண்ணி நமஸ்காரம் செய்தவுடன் ஈசுவரனுக்குப் பிரேமை பொங்கியது.

பிறகு பார்வதி கல்யாணம் – அதன்பின் குமார ஸம்பவம் அதாவது முருகக் கடவுளின் உற்பத்தி, அப்புறம் சுப்பிரமணியரால் தாரகன், சூரபத்மா ஆகியோரின் சம்ஹாரம் எல்லாம் நடந்தன.

யாருமே இன்னொருவரிடம் தோற்றுப்போனால் அவமானம்தான் கொள்வார். ஆனால் இதற்கு ஒரு விதி விலக்கு உண்டு. சொந்தப் பிள்ளையிடம் தோற்றுப் போனால் மட்டும் அவமானத்துக்குப் பதில் பெருமையாகவே இருக்கும். ‘புத்ராத் இச்சேத்பராஜயம்’ என்று இதையே சொல்வார்கள். இதற்கு அநுசரணையாக, பரமேசுவரனும் கூடத் தன்னாலேயே வதைக்க முடியாத தாரகாதி அசுரர்களை, தன் குமாரனான சுப்பிரமணியன் சம்ஹாரம் செய்ததில் பெருமையே கொண்டார். இதற்கு முன்னால் தக்ஷிணாமூர்த்தியாக, மூல குருமூர்த்தியாக இருந்த அவரே சுப்பிரமணிய ஸ்வாமியிடம் பிரணவ உபதேசம் வாங்கிக் கொண்டு, தன்னைவிட ஒருபடி பிள்ளையை உயர்த்திக் காட்டிப் பெருமை அடைந்தார். இப்படியாக ஈஸ்வரன் ஞானம், வீரம் இரண்டிலும் தன்னைவிடத் தானே அதிகப் பிரகாசமான ரூபமெடுத்துக் கொண்டு சுப்பிரமணியராக வந்ததற்குக் காரணம் அம்பாளின் சேர்க்கைதான். காமன் எரிந்தபின் அவள் கரும்பு வில்லும், மலர் அம்பும் தரித்துக் காமேசுவரியாகி, இவரைத் தன்னிடம் அன்பு கொள்ள வைத்ததுதான் இத்தனைக்கும் காரணம்.

இந்தப் புராணக் கதைக்கு திருஷ்டாந்தமாகவே, இன்றைக்கும் காஞ்சிபுரத்தில் ஏகாம்பரநாதர் ஆலயத்துக்கும், காமாக்ஷியம்மன் ஆலயத்துக்கும் நடு மத்தியில் குமரக்கோட்டம் என்கிற சுப்பிரமணியர் ஆலயம் இருக்கிறது. ஸோமாஸ்கந்த மூர்த்தத்தில் எப்படி ஈஸ்வரனுக்கும் உமாதேவிக்கும் நடுவில், ஸ்கந்தர் இருக்கிறாரோ, அப்படியே காஞ்சியில் காமாக்ஷியின் காமக்கோட்டம் அல்லது காமகோடிக்கும் ஏகாம்பரேசுவரரின் ஆலயமான ருத்ரகோடிக்கும் மத்தியில் குமரக்கோட்டம் இருக்கிறது.

தக்ஷிணாமூர்த்தியைக் கல்யாணசுந்தரராகக் காமாக்ஷி மாற்றினாளே, அது எதற்காக? தாரகாதிகளின் வதத்துக்காக மட்டுமல்ல. ஜனன மரணங்களிலிருந்து விடுபடுவதற்காகவே பல ஜீவர்கள் ஜனனம் எடுக்க வேண்டும். அவர்களின் கஷ்டங்களையும், அஞ்ஞானத்தையும் போக்குவதற்காகக் கருணாமூர்த்தியான ஒரு கடவுள் வேண்டும். தக்ஷிணா மூர்த்திக்கு மாயா பிரபஞ்சத்தையோ, அதிலிலுள்ள பிரஜைகளையோ அவர்களுடைய கஷ்டங்களையோ பற்றிச் சிந்தையே இல்லை. ஞான சாகரமாக இருந்த அவரைத் கிருபா சமுத்திரமாக்கி ஜீவராசிகளின் துயர் தீர்க்க வைக்கவே, அம்பிகை, காமேசுவரியாகி அவரைக் கல்யாண சுந்தரராக்கினாள். இவளே இந்த லோக அநுக்கிரகத்தைச் செய்கிற யோக்கியதை வாய்ந்தவள்தான். அவரை இவள் அநுக்கிரகம் செய்ய வைப்பதாகச் சொன்னாலும், வாஸ்தவத்தில் செய்பவள் இவளேதான். சும்மா இருப்பதுதான் அவர் சுபாவம். செயல் என்று வந்துவிட்டாலே அது இவளுக்கு உரியதுதான். இருந்தாலும் ஒரு லீலையாக அவர் செய்வதுபோல் காட்டினாள். அவ்வளவுதான். லோகத்தில் ஸ்திரீ தர்மம் எப்படி இருக்க வேண்டும் என்று காட்டுவதற்காகத் தனக்குப் பதில் ஒருத்தனை ஏற்படுத்திக் கொண்டு, அவனுக்கே பெருமையை எல்லாம் சேர்த்தாள்.

பரமேசுவரனிடம் தம்மீது மோகத்தை உண்டாக்கினாள் காமாக்ஷி. எதற்காக? மநுஷ்யர்களின் மோகத்தை அவர் அடக்கி, அவர்களுக்கு ஜனன நிவிருத்தி தரவேண்டும் என்பதற்காகவே. கலப்பில்லாத ஞான மயமாக இருக்கிற ஈஸ்வரனை லோக க்ஷேமத்துக்காக மோகிக்க வைத்த சிவகாம சுந்தரி அவள். ‘இப்படிப்பட்ட நீயே மோகத்தில் மூழ்கிக் கிடக்கிறவர்களைக் கைதூக்கி மோக்ஷம் தருகிறாயே, என்ன ஆச்சரியம்!’ என்று பாடுகிறார் மூகர்.

__________________________________________________________________________________________________________________________

The Story of Kamakshi (Part 3)

In the beginning, Manmatha shot arrows on Parameshwara. He fought like an enemy. He was reduced to ashes. Whereas, when Ambal surrendered the bow and arrow and bowed at his feet, Parameshwara accepted Her. This is the power of love and humility!

Looking at Her love laden eyes, love oozed in His heart too. Ambal is the great force that churns all living things through their five senses and mind. The bow and the arrows represent the mind and the senses. When She surrendered them at His feet, He reciprocated with love.

Then Parvati kalyanam took place, followed by Kumara Sambhavam (birth of Lord Muruga) and thereafter the destruction of Taraka and Surapadma.

Being defeated by someone is insulting. This has one exception though. One would feel elated if one’s own child were to defeat him. This is reiterated in the saying ‘putrat ichhet parajayam’ (पुत्रात् इच्छेत् पराजयम्). In keeping with this, Parameshwara too was proud of His son Subramanya for having killed Taraka and other asuras who were invincible. Parameshwara who was earlier in meditative state as Dakshinamurthy, the supreme Guru, obtained the ‘Pranava Upadesa’ from Subramanya, thereby giving the son an exalted status. It was because of His union with Ambal that Parameshwara could take form of Subramanya, brighter, more knowledgeable and stronger than himself. After Manmatha was burnt, She had taken the bow and arrow from him. She became Kameshwari and won the affection of Parameshwara, paving way for the other events (as mentioned above).

As if to reiterate the above story from the puranas, the Subramanya temple (Kumara Kottam) in Kanchipuram is situated between the Ekambaranathar temple and the Kamakshi Amman temple. In the figure of Somaskanda, Skanda (Subramanya) is present seated between Eswara and Uma Devi. In Kanchipuram too, Kumarakottam is situated between Kamakshi’s temple (also known as Kamakottam) and Ekambaranathar’s temple-Rudrakoti.

Why did Kamakshi make Dakshinamuthy into a Kalyana Sundara (A handsome married man)? It was not just for the destruction of Taraka and other asuras. Many of the dead people had to take birth again to elevate themselves and get beyond the cycles of life and death. A Supreme, Compassionate Eswara was needed to help them in overcoming their sorrows and ignorance. As Dakshinamurthy, He had no thought for this maya engulfed universe, its inhabitants or their troubles. Ambika became Kameshwari and made him Kalyanasundara to change Him from an ocean of knowledge (in the form of Dakshinamurthy) into an ocean of compassion (in the form of Kalyanasundara). On Her own She was capable of showering blessings on this world. Though we say She is instrumental in making Him shower blessings on this world, in reality, it is She who does it. Remaining unmoving and static is His nature. All actions are Hers. Still, She made it appear that He was doing everything. That’s all. To establish the ‘Stree Dharma’ (स्त्री धर्म), She did everything through Him and brought Him fame.

Kamakshi created a desire for her in Parameshwara. Why? He had to help people control their desires and elevate themselves. She, as Sivakama Sundari, made Eswara develop love for Her, only for the welfare of the world. Mooka Kavi says ‘It is surprising that you, (who is capable of creating passion in the mind of Parameshwara) are also capable of  liberating men fully immersed in desires and granting them Moksha’.



Categories: Deivathin Kural

Tags:

What do you think?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: