26. Gems from Deivathin Kural-Karma Margam-Rituals!

Peryava_anushtanam_Swarajya_cover_1979

Jaya Jaya Sankara Hara Hara Sankara – What is the use of rituals? Are they really needed? What benefits do they provide? As always, Sri Periyava answers this with immense clarity. Ram Ram

Thanks to our Sathsang seva volunteer for the translation.  Ram Ram

சடங்குகள்

நான் சொல்கிற கர்மாநுஷ்டானங்கள், பூஜை முதலியனவெல்லாம் ‘வெறும்’ சடங்குதானே என்று கேட்பவர்கள் இருக்கிறார்கள். ஆத்மாநுபவம் என்பது உள்விஷயம். சடங்குகளோ வெளிக்காரியங்கள். இவை எப்படி ஆத்மாநுபவத்திற்கு உதவும் என்பது அவர்களுடைய சந்தேகம்.

உண்மையில் ஆத்மாநுபவம் பெற்றுவிட்டால் சடங்கே தேவையில்லைதான். ஆனால் உண்மையான ஆத்மாநுபவம் நமக்கு வந்துவிட்டதா, அதற்கு நாம் பக்குவப்பட்டு விட்டோமா என்று அந்தரங்க சுத்தமாகப் பார்த்துக்கொண்டால், நாம் அதற்கு எவ்வளவோ தூரத்தில் நிற்கிறோம் என்று தெரியும். எத்தனையோ ஜன்மங்கள் எடுத்து, எத்தனையோ கர்மாக்களைச் செய்து, அத்தனை பூர்வ வாசனைகளாலும் நாம் உண்மை ஸ்வரூபமான ஆத்மானந்தத்தை மூடிக்கொண்டிருக்கிறோம். ஸத்கருமம் செய்தும் ஸத் வாசனைகளைப் பெருக்கிக் கொண்டும்தான் பழைய துஷ்கர்மங்களையும் துர்வாஸனைகளையும் போக்கிக்கொள்ள வேண்டும். பிறகு கர்மா தானே நின்றுபோகும். ஆத்ம விசாரத்தில் இறங்கலாம். அதுவரையில் ‘வெறும்’ சடங்கு என்று சொல்கிற கர்மங்கள், பூஜை எல்லாம் நமக்கு ரொம்பவும் அவசியமானவையே.

எனவே, சாமானிய மக்கள் சாஸ்திரப் பிரகாரம் விதிக்கப்பட்ட எல்லாச் சடங்குகளையும் வழுவற அநுஷ்டிப்பதே முறை. இவற்றால் என்ன பயன் என்பவர்களுக்கு நிதரிசனமாகச் சில பலன்களைக் காட்டலாம். இன்னின்ன கர்மங்களை இப்படியிப்படித் தவறின்றிச் செய்ய வேண்டும் என்று ஒருவன் கூர்ந்த கவனத்துடன் செய்கிறபோது, அவன் மனஸில் ஐகாக்கிரியம் (ஒருமுகப்படுதல்) ஏற்படுகிறது. பிறகு ஆத்ம தியானம் செய்வதற்கு இவ்வாறு மனம் ஒருமைப்படுவது அத்தியாவசியமாகும். அதோடு சாஸ்திரம் கூறுவதுபோலத்தான் இருக்க வேண்டும் என்று அவன் உறுதியாக இருப்பதால், ஓர் ஒழுங்குக் கட்டுப்பாட்டுக்கு (Discipline) உட்படுகிறான். இதைச் சாப்பிடக்கூடாது, இந்தப் போக்கிய வஸ்துக்களை அநுபவிக்கக்கூடாது என்றெல்லாம் சாஸ்திரப் பிரகாரம் நடப்பது வைராக்கியத்துக்குப் பெருத்த சகாயம் செய்கிறது. எத்தனை சிரமங்கள் இருந்தாலும், குற்றம் குறை இன்றி சாஸ்திரப்படி சடங்குகளைச் செய்யும் போது, சங்கல்ப பலமும் (Will-power) உண்டாகிறது. சொந்த அபிப்பிராயமில்லாமல் சாஸ்திரம் சொல்வதே வழி என்று இருப்பதால், அடக்கம், எளிமை எல்லாம் உண்டாகின்றன.

ஆக, ‘வெறும்’ சடங்கு என்று சொல்லப்படுவதைத் தவறாமல் அநுஷ்டிப்பதால் சித்த ஐகாக்கிரியம் (மன ஒருமைப்பாடு) , கட்டுப்பாடு, வைராக்கியம், சங்கல்ப பலம், அடக்கம் இத்தனை நல்ல விஷயங்கள் உண்டாகின்றன. மொத்தத்தில் ஒழுக்கத்துக்கு (Morality) வழி உண்டாகிறது. நன்னடத்தையும் ஒழுக்கமும் இல்லாமல் ஆத்ம விசாரமும், ஆத்மாநுபவமும் உண்டாகவே முடியாது.

புத்தர் வைதிகச் சடங்குகளை விதிக்கவில்லை. ஆனால் அவரும் ஒழுக்கத்தை — சீலத்தை — மிகவும் வற்புறுத்தினார். நேரு பஞ்சசீலம் பஞ்சசீலம் என்று சொல்லி வந்தாரே, அந்த சீலம் பௌத்தர்களுக்கு மிகவும் முக்கியம். வைதிகச் சடங்குகள் இல்லாமலே புத்தர் சீலத்தை மட்டும் வற்புறுத்தினார். பூர்வ மீமாம்சகர்களோ, வைதிக கர்மாக்களே போதும், ஈஸ்வரனைப் பற்றிக்கூடக் கவலைப்பட வேண்டாம் என்றார்கள். ஆனால் நம்முடைய ஸநாதன தர்மத்தில் சடங்குகள் (கர்மங்கள் அவற்றின் மூலம், சீலம், அதோடு ஈசுவர பக்தி, பிற்பாடு ஆத்மஞானம் என்கிற ரீதியில் எல்லாம் இணைத்துத் தரப்படுகிறது. வெறுமே சீலம் வராது. பால் வேண்டும் என்றால் பசுவை வைத்துப் போஷிக்க வேண்டும். பசுவை வைத்துப் போஷித்தால் பால் கிடைப்பது மட்டுமின்றிச் சாணமும்தான் கிடைக்கும்; வைக்கோல் கூளமும்தான் சேரும். அப்படியே கர்மப் பசுவை வளர்த்தால்தான் சீலம் என்கிற பால் வரும். அதோடு, சாணம் கூளம்போல், விரும்பத்தகாதவை என்று சிலருக்குத் தோன்றுகிற சில விளைவுகளும் உண்டாகலாம். சாணத்தையும் கூளத்தையும் சுத்தப்படுத்திவிட்டு பசுவைப் போஷித்து வருவதே புத்திசாலித்தனம். சடங்குகளின் உண்மைப் பயனை இவ்விதமே பெறவேண்டும்.

உண்மையான ஆத்ம தியானத்துக்குச் சடங்கு வேண்டாம் என்பதுபோல், ஈசுவரன் என்ற மூர்த்தியும் வேண்டாம்தான். ஆனால் அது உயர் நிலையில்தான். ஆரம்பத்திலேயே வேண்டாம் என்று இருக்க முடியாது. முதலில் ஈசுவரன் மிகவும் தேவை. அதற்கு எத்தனையோ காரணங்கள். குறிப்பாக ஒன்றைச் சொல்கிறேன். நன்மை எல்லாம் நிறைந்த மூர்த்தியாக நமக்கு ஓர் உத்தம உதாரணம் தேவைப்படுகிறது. தொன்றுதொட்டு ஈசுவரனை இப்படிப்பட்ட அனந்த கல்யாண குணமூர்த்தியாகத்தானே பாவித்து வந்திருக்கிறோம்! ‘ஈசுவரன்’ என்றவுடன் அவரிடம் கெட்ட குணம் ஏதுமே இருக்காது என்று தானே நமக்குத் நிச்சயமாகத் தோன்றுகிறது? அழகு, கருணை, சக்தி, ஞானம் எல்லாவற்றிலும் பூரணமாக ஒன்று உண்டு என்றால் அது ஈசுவரன் என்ற கருத்துதான். மனோதத்துவப்படி நாம் எதை நினைத்துக் கொண்டேயிருக்கிறோமோ, அதுவே ஆகிறோம். ஈசுவரனின் கல்யாண குணங்களையே எண்ணுவதால் நம்மிடமுள்ள தோஷங்கள் நீங்கி நாமும் நல்லவர்களாகிறோம்.

எனவே சடங்கு, பூஜை இவற்றால் உண்டாகிற மற்ற பலன்களோடு, அவை நம்மை நல்லவர்களாக்க மிகுந்த உதவி புரிகின்றன; காரியமற்ற தியான யோகத்தில், ஞான விசாரத்தில் நம்மைச் சேர்க்க நிரம்ப உபகாரம் செய்கின்றன.

Rituals

Often, in my discourses, I have been talking about the performance of Anushtanams, puja etc. Some people may consider these as just rituals. Inner experience pertains to the mind, whereas rituals are external actions. How can these rituals help in developing the inner self is the doubt they have?

In practice, there is no need for rituals if one could attain ‘Self Realisation’. If we reflect on whether we have attained this realisation or even if we have reached a state suitable for its attainment, we will understand that we are very far away from it. We have taken many births and done many (unnecessary) deeds. These (negative) actions have enveloped our inner joy. The effects of these actions can be undone by doing good karma and developing good practices which in turn will help us gradually overcome the ill effects of our wrong deeds. Finally the karmas will stop altogether and we can indulge in seeking ‘self realisation’. Till that time, ‘rituals’ such as Anushtanams and puja are very essential for us.

Common people should meticulously follow the rituals prescribed in the Sastras. To the question as to what benefit is acquired by doing these, some clear results can be shown. When a person starts doing specified rituals faultlessly and with full concentration, he succeeds in focusing his mind. His ability to focus his mind will later help him in meditation. Since he is keen on living his life as per the Sastras, he is able to develop good discipline. By avoiding prohibited food and prohibited activities, he is able to reinforce his strength of mind. When he performs the rituals without errors in spite of  some difficulties, his will power becomes stronger. Since he follows the path laid down in the Sastras without likes and dislikes, he develops virtues of simplicity and modesty.

In effect, by following the ‘rituals’ as laid down in the Sastras, the individual develops mental focus, discipline, determination, will power, and modesty. On the whole, the path for morality is set. Without good conduct and good character, self introspection and self realization are not possible.

Lord Buddha did not prescribe vedic rituals (for his followers). But he too insisted on good character. Nehru had proposed the ‘Panchasheel’ (five principles for peaceful coexistence). This ‘sheel’ – virtue- is very important for Buddhists. Buddha insisted on good character, but without vedic rituals. On the other hand, the followers of Poorva Mimamsa* were of the view that following the vedic rituals would alone be sufficient and even a thought for Eswara was not necessary. Our Sanatana Dharma prescribes rituals (Anushtanams) and through them, formation of good character and Bhakti towards Bhagawan, culminating in self realization – all of them interconnected. Good character does not come on its own. Say we need milk. We need to keep a cow and take care of it. The cow will not only give milk, it will also give cow dung. We will also have to stock hay and manage it. Similarly, if we nourish the cow called Anushtanams, we will get the milk of good character. Along with it, we may also have a few unwanted side effects, similar to the dung and hay in the case of the cow. It would be smart on our part if we cleared the dung and hay, paying attention only towards nourishment of the cow. We have to obtain the advantage of Anushtanams in a similar manner.

For true self realization, we do not need rituals nor do we need Eswara! This, of course, is at the later stages. We cannot remain so in the initial stages. In the beginning Eswara is very essential. There are many reasons for this. Let me specify the most important one. (To improve ourselves) We need the example of an ideal being, full of good qualities. Since very ancient times we have considered Eswara to be ‘Goodness Personified’. When we say Eswara, we are sure he has no negative traits at all. He is beauty, compassion, power, knowledge – all in one. This is our conviction. Psychology tells us we become what our thoughts focus on. When we fully focus our thoughts on the good qualities of Eswara, we will get over our negative traits and eventually become good.

So, apart from the other positive effects that they bring about, Anushtanams and puja also help us in becoming better persons. They help in taking us to a state of actionless Dhyana Yoga and ‘Knowledge of the Self’.

*( Mimamsa is one of the six Darshanas based on Vedas – the others being Sankhya, Yoga, Nyaya, Vaisheshika and Vedanta. Mimamsa is divided into Purva Mimasa and Uttara Mimamsa).



Categories: Deivathin Kural

Tags: ,

2 replies

  1. துவராடைதனை உடுத்தி சிகாவஸ்த்ரம் தரித்து

    அகன்ற நெற்றி தன்னில் பால் வெண்ணீறும்

    அவனியில் இருள் அகற்ற அருள் ஒளி தரும் நேத்ரமும்

    அபயம் வேண்டி வரும் பக்தாளை காக்கும் அபய ஹஸ்த்தமும்

    தண்டம் ஏந்தி வரம் நல்கிடும் வாத ஹஸ்தமும் கொண்டாங்கே

    திக்கெட்டும் திக்விஜயம் செய்த பெரியவாளின் பொற் பாதங்களை

    பணிந்தே சொல்வோம் ஸ்ரீ சரணாளே சரணம் என்று

  2. Sri Pudu Periyava Jayanth Mahotsavam celebrated at Oman Muscat with poorna kumaba swagatham Swastivacanam followed by Rudra vidhanam pooja abishekam to Sri Maha Periyava Padhukka Archana to Sri Adisankara Maha Periyava Pudu Periyava followed by Rudra trisathi followed by thotakashtakam

    I et the Divine Blessings of Sri Acharyals be always with us in all our noble deeds

    Madam Manakkal Narayanan Sastrigal (Sri Mattham Mudhradhikari) son Balasubramaniam

Leave a Reply to Rajapress ApkCancel reply

Discover more from Sage of Kanchi

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading