8. Vaikunta Ekadasi Special-Extreme Practices of Madhwas (Gems from Deivathin Kural)

Periyava_Japam_river_rare

Jaya Jaya Sankara Hara Hara Sankara – In the last chapter Sri Periyava mentioned about how we get rains because of some elderly Madhwa women observing Ekadasi with great discipline and rigor. In this chapter HH mentions on Madhwas strict adherence to Ekadasi giving it the highest importance than all other karmas; also this fasting alone is exempt from all the theetu.

Many Jaya Jaya Sankara to our sathsang seva volunteer Shri ST Ravikumar for the translation. Ram Ram

மாத்வர்களின் தீவிர அநுஷ்டானம்

தர்ம சாஸ்த்ரமே விதித்த வ்ரதமாக ஏகாதசி இருப்பதால் மாத்வர், வைஷ்ணவர், ஸ்மார்த்தர் ஆகிய எல்லாருமே அதை அநுஷ்டித்தாலும் ரொம்பவும் தீவிரமாகக் கடைப்பிடிப்பது மாத்வர்தான்.

ஸாதாரணமாக வேத மந்திரங்களையே நேராகப் பிரயோஜனப்படுத்திச் செய்கிற கர்மாக்களுக்குத்தான் மதாநுஷ்டானங்களில் ப்ராதான்யம் [முதலிடம்] கொடுப்பது வழக்கம். நம் மதத்துக்கு மூல நூல் வேதம்தானே? அதோடு பித்ரு கர்மா, தேவ கர்மா என்ற இரண்டுக்குள் பித்ரு கர்மாவுக்குப் ப்ராதான்யம் கொடுத்து விட்டு அப்புறம்தான் தேவ கர்மாவைச் செய்ய வேண்டும். சிராத்தம் என்பது வேத மந்திரங்களாலேயே ஆகிற கர்மா. அதோடு அது பித்ரு கர்மாவும் ஆகும். ஏகாதசி உபவாஸத்தில் வேத மந்திரங்களுக்கு இடமில்லை. நாமஜபம், பஜனை ஆகியன பௌராணிகமும் தாந்த்ரிகமுமே ஆனவை. பூஜை பண்ணுவதில் மட்டுமே வேத மந்த்ரங்கள் கொஞ்சம் சேரும். ஏகாதசியை ஒரு உபவாஸமாக தர்ம சாஸ்த்ரம் சொன்னாலும் ச்ராத்தத்தைப் போல ஸ்மார்த்த கர்மாவாக விதிக்கவில்லை. அதோடு ஏகாதசி என்பது பித்ரு ஆராதனைக்கு அப்புறமே வருகிற தேவ ஆராதனைதான்.

ச்ராத்தம் என்பது ரொம்பவும் வைதிகமான ஸ்மார்த்த கர்மா. அதிலே பித்ரு சேஷமாக போஜனம் பண்ண வேண்டியதும் ஒரு அங்கம். ச்ராத்தம் பண்ணி விட்டுப் பித்ரு சேஷம் சாப்பிடாவிட்டால் தப்பு.

ஏகாதசியில் ச்ராத்தம் வந்தால் என்ன செய்வது? ‘ச்ராத்தம் பண்ணிப் பித்ரு சேஷம் சாப்பிடத்தான் வேண்டும். ஏனென்றால் ஏகாதசி எவ்வளவு முக்கியமான தாயிருந்தாலும், அதைவிட வைதிகமான ச்ராத்தத்துக்குத் தான் இன்னமும் அதிக முக்யத்வம் தரவேண்டும்’ என்று ஸ்மார்த்தர்களும், வைஷ்ணவர்களும் நினைக்கிறோம். அன்று ஏகாதசி உபவாஸ நியமத்தை விடுவதால் தோஷமில்லை; வேதக் கட்டளைப்படி பண்ணுவதால் நமக்குத் தப்பு வராது என்று நினைத்து ச்ராத்தம் பண்ணி போஜனம் செய்கிறோம்.

ஆனால் மாத்வர்கள் ஏகாதசியன்று ச்ராத்தம் செய்வதில்லை. இந்த வ்ரதாநுஷ்டானந்தான் முக்கியமென்று நினைத்து உபவாஸமிருக்கிறார்கள். ஆனால் அதற்காக சிராத்தத்தை விட்டுவிடுவதில்லை. ஏகாதசியன்று வருகிற சிராத்தத்தை மறுநாள் த்வாதசியன்று செய்கிறார்கள். அதிலும் த்வாதசி ப்ராணை காலம்பறவே [இளங் காலையிலேயே] பண்ணிவிட வேண்டுமென்கிற புராண விதிக்காக, மத்யான்ன காலத்துக்கு அப்புறமே பண்ண வேண்டிய சிராத்தத்தை அன்று ரொம்ப முன்னதாகவே பண்ணி விடுகிறார்கள்.

தீட்டுக் காலத்தில்கூட ஏகாதசி உபவாஸமிருக்க வேண்டும் என்பதில் எல்லா ஸம்பிரதாயக்காரர்களும் ஒத்துப் போகிறார்கள். மற்ற எந்த உபவாஸத்துக்கும் இம்மாதிரி ஸுதக ஆசௌச* காலங்களில் பலனில்லாததால், அவற்றை அப்போது அநுஷ்டிக்க வேண்டியதில்லை என்றே விதி இருக்கிறது. ஏகாதசிக்கு மட்டும் விலக்கு.

* பிரஸவத் தீட்டு ஸுதகம், மரணத் தீட்டு ஆசௌசம்.

___________________________________________________________________________

Extreme practices of Madhwas
Although Ekadasi is a fasting observed by all, Madhwas, Vaishnavas, Smarthas, etc., as it has been prescribed by Dharma Sastra itself, it is only Madhwas who observe it very rigorously.

Generally, among various religious practices, foremost priority is normally given only to rituals (activities) which are directly mentioned in the Vedas.  Is not the Vedas, original text of our religion?  In addition, between rituals related to ancestors (Pithru Karma) and rituals related to deities (Deva Karma), first priority should be given to rituals related to forefathers and then only rituals related to Devas should be done.  Shraddham is a ceremony entirely performed with incantations of Vedas (chanting of mantras of Vedas).  Besides, it is also a ritual related to ancestors.  In the observance of Ekadasi fast, there is no chanting of Veda mantras.  Chanting of the names of Bhagawan (Nama Japa) and singing His glory (Bhajan) belong to Powranika and Thanthrika.  Only while performing puja, some Veda mantras are involved.  Although Sastras have prescribed Ekadasi as an observance of fasting, it has not been laid down as a traditional ritual like Shraddham.  Moreover, Ekadasi comes as a propitiation of Bhagawan, only after propitiation of the forefathers.

Shraddham is a very religious, Vedic ritual.  Eating food as Pithru sesham, the left-over of the food offered to the forefathers is a part of it.  It is wrong if Shraddham is performed and Pithru sesham is not had.

What to do if Shraddham occurs on an Ekadasi day? Shraddham should be performed and pithru sesham should be had.  Because, Vaishnavas and Smarthas think that even though Ekadasi is very important, more importance should be given to the Vedic ritual of Shraddham.  It is not wrong if Ekadasi fasting rule is not observed on that day.  It is believed that as we are obeying the rules of the Vedas, no wrong is done and therefore, we perform the Shraddham and have food.

But Madhwas do not perform Shraddham on Ekadasi day.  Treating observance of this fast as more important, they undertake the fasting.  But on account of this, they do not fail to perform Shraddham.  They perform the Shraddham which occurs on the next day, Dwadasi.  Further, to comply with the traditional rule of having food early morning on Dwadasi, they perform the Shraddham much earlier, which is normally done in the afternoon.

Followers of all traditions (Sampradayas), concur with the need to observe Ekadasi fasting even on the days of Theetu (pollution/impurity).  As no benefit is associated with observing any other fasting during these Sutaka, Asousa* times, it has been laid down that they need not be observed during those times.  Ekadasi alone is an exception.

*Sutaka: Theetu – Pollution due to child birth, *Asousam: Theetu – Pollution due to death



Categories: Deivathin Kural

Tags:

1 reply

Trackbacks

  1. Maha Periyava on the Significance of Ekadasi-Full Series (Gems from Deivathin Kural) – Sage of Kanchi

Leave a Reply

Discover more from Sage of Kanchi

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading