Important-Sri Periyava’s Deepavali Message-Do Three Snanams & Four Tharpanams

Deepwali Wishes

 

Jaya Jaya Shankara Hara Hara Shankara – Wishing you all and your families a Very Happy and Prosperous Deepavali. This article contains three important things pertaining to Deepvali Snanams & Tharpanams to be done on Deepavali as told by Sri Periyava in Deivathin Kural.

Sri Periyava with this abundant grace has explained about Three Snanams and Yama Tharpanam that needs to be done on this auspicious day.  We need to add three more tharpanams that we have to do as part of our Brahma Yajnam Nithyakarma (Deva, Rishi, and Pithru Tharpanam) . Remember Pithru Tharpanam should also be done by all who are eligible to do Sandhya Vandanam and not just by folks who have lost their patents.

Let’s remember What Periyava said: Lakshmi Devi is in the oil (Sesame), Ganga Matha in the hot water, Kaveri Matha in the cold water, and do Govinda & Parameswara Smarana Snanam in our minds. Taking bath should be done facing east direction. The information is spread across few different chapters in Deivathin Kural that we saw over the past few days, listing it below for your reading pleasure. Please share this info. Share with as many as you can so they all get immense Punniyam and blessings of Bhagawan & our Aacharyas. Ram Ram.

Yama Tharpanam procedure has been given below listed from one of the authentic publications.

Anantha Jaya Jaya Sankara to our Sathsang Seva Volunteer ST Ravi Kumar for the translation. Ram Ram

______________________________________________________________________________________________
Complilation/Extracts on Deepavali Snannam & Tharpanams from Deivathin Kural

 

ஆகையால் தீபாவளிக்கு கங்கையோடு காவேரி ஸம்பந்தமும் இருக்கிறது. அன்றைக்கு ஒரு நாள் மட்டும் எல்லா வெந்நீரிலும் அருணோதயதிலிருந்து ஸுர்யோதயம் வரை ஒரு முஹூர்த்தம் – அதாவது இரண்டு நாழிகை – கங்கை இருக்கிறாளென்றால், துலா மாஸம் முழுக்கவே அருணோதயத்தில் ஆரம்பித்து ப்ராதக்காலம் முடிகிறவரை, அதாவது ஸுர்யன் உதித்து ஆறு நாழிகை வரை காவேரியில் கங்கை உள்பட ஸகல தீர்த்தங்களும் இருக்கின்றன.

அதனால் தீபாவளியன்று முதலில் நாம் அருணோதயத்தில் எண்ணெய் தேய்த்துக் கொண்டு கங்கா ஸ்மரணத்தோடு வெந்நீர் ஸ்நானம் பண்ண வேண்டும். அப்புறம் ஸுர்யோதயமானபின், ஆனால் ஆறு நாழிகைக்குள் (2 hrs 24 mins), பச்சை ஜலத்தில் இன்னொரு ஸ்நானம் செய்ய வேண்டும். இந்த ஸ்நானத்தின் போது துலா காவேரியை ஸ்மரித்துக்கொண்டு பண்ணவேண்டும். முதல் ஸ்நானத்தில் நரகாஸுரன், பூமாதேவி, ஸத்யபாமா, கிருஷ்ணர் எல்லார் நினைவும் வரும். இரண்டாம் ஸ்நானத்தில் பரமேஸ்வரன் நினைவும் வந்துவிடும்.

இந்தப் புண்ய ஸ்மரணம்தான் பெரிய ஸ்நானம். உன் அழுக்கையெல்லாம் அகற்றி ஜீவனைக் குளிப்பாட்டிப் பரிசுத்தி பண்ணுவது அதுதான்.
கோவிந்தேதி ஸதா ஸ்நானம் என்பதுண்டு. இப்படிச் சொன்னதால் வெளியே இருக்கிற கங்கா, காவேரியெல்லாம் அவசியமில்லை, பிரயோஜனமில்லை என்று அர்த்தம் பண்ணிக்கொண்டு விடக்கூடாது.

அந்த கோவிந்தனேதான் நம்மிடம் கருணையோடு நமக்கு கங்கா ஸ்நானத்தைக் கொடுத்து, தானே காவேரி ஸ்நானம் பண்ணிக் காட்டியிருக்கிறான். அவனுடைய ஸ்மரணத்தோடு இப்படி ஸ்நானம் பண்ணினால் அது உள்ளத்துக்கு ஸ்நானம் என்பது மட்டுமில்லை, உள்ளத்துக்குப் புது வஸ்திர அலங்காரம், மதுரமான பக்ஷணம் எல்லாமும் அதுவேதான்!

தீபாவளியன்று யமனுக்குத் தர்ப்பணம் பண்ண வேண்டுமென்று சொல்லியிருக்கிறது. வட தேசத்தில் தீபாவளிக்கு முதல் நாள் ‘யம தீபம்’ என்றே போடுகிறார்கள். (This has been taken from one of the chapters – Bhagavad Gita Is Deepavali’s Younger Brother).

இது துலா மாஸம். (அதாவது நம் ஐப்பசி)*. இந்த மாஸம் பூராவும் புரதி தினமும் அருணோதயத்திலிருந்து உதயாதி ஆறு நாழிகை (2 மணி 24 நிமிஷம்) வரை அறுபத்தாறு கோடி புண்ய தீர்த்தங்களும் காவேரியில் வாஸம் செய்கின்றன. (This has been taken from one of the chapters – Eswaran Sonna Prayaschittam from Deivathin Kural Vol 7 )

Why Ganga Snanam – அன்றைக்கு அந்த வேளையில் தேய்த்துக் கொள்கிற எண்ணையில்  லக்ஷ்மியும், குளிக்கிற வெந்நீரில் கங்கையும் வஸிக்கும்படி செய்துவிட்டால் யாரும் பயப்பட மாட்டார்கள்;   லக்ஷ்மியும் கங்கையும் வேண்டாம் என்று எவருமே நினைக்க மாட்டார்கள். இதனால் ஸகல ஜனங்களுக்கும், பண்டிகை என்ற ஸந்தோஷத்துடன் புண்ணியம் என்பதும் கிடைக்கும்’ என்று நினைத்தாள். இதனால்தான் அந்த ஸ்நானத்துக்கு கங்கா ஸ்நானம் என்றே பேர் ஏற்பட்டது. (This has been taken from one of the chapters – Why Ganga Snanam from Deivathin Kural Vol 7)

அகத்தில் கிணற்றடியில், பாத்ரூமில் மொண்டு விட்டுக் கொண்டு ஸ்நானம் பண்ணுகிறவர்களும் கிழக்குப் பார்க்கவே பண்ண வேண்டும். பொதுவாக எந்தக் கர்மாவுக்குமே எடுத்தது கிழக்கு. (Snanam in Vol 3)

How Periyava does Abyangana (அப்யஞ்கண) Snanam chanting Snana Slokam

ஸ்ரீ மஹாபெரியவாள் தீபாவளி ஸ்நானம் செய்ய முதலில் தலையில் எண்ணையால் 7 பொட்டு வைத்து பிறகு வலது துடையிலும் 7 பொட்டு வைத்துக்கொண்டு பிறகு அந்த எண்ணையை வழித்து கீழ்கண்ட ஸ்லோகத்துடன் தலையில் வைத்துக்கொண்டு ஸ்நானம் செய்லாா்கள். நாமும் அதை பின்பற்றி ஸ்ரீசரணாள் அனுக்ரஹிக்க ப்ரார்த்திப்போம் இந்த தீபாவளித்திருநாளில்.

Before doing Deepavali Snanam Sri Maha Periyava applies a small quantity of oil in head 7 times (similar to how we apply tilak in our forehead). The same process is repeated on the right thigh. All the oil is then extracted from the right thigh and applied on thread chanting the sloka below.

The slokam signifies worshiping the 7 great chirangeevis and getting their blessings for good health and longevity.

அஸ்வத்தாமா பலிர் வ்யாஸ: | ஹனுமான்ச விபீஷண:|ஸுகன்ச பரசுராமஸ்ச ஸப்தைதே சிரஞ்சீவிந:     தைலே லக்ஷ்மி ஜலே கங்கா|தீபாவளி தினே வசேது|அலக்ஷ்மி பரிகாரார்த்தம்|அப்யஞ்கணம் ஆசரேது

____________________________________________________________________________________________

Translation of the above extracts

Therefore, Deepavali has a connection to Cauvery also, along with Ganga matha.  On that one particular day, if Ganga matha is there in all hot waters during the period of one muhurtham from Arunodhaya to Suryodhaya, that is, two nazhigai, all the waters, including Ganges, reside in Cauvery, during the entire month of Thula, during the period starting from Arunodhaya till Pradhakhala, that is up to six nazhigai from sun rise. (In North India Nazhika is called Ghati and Vinazhika is Vighati. 1 Nazhigai = 24 minutes)

Therefore, on the day of Deepavali, we should take hot water bath thinking about Ganga matha, after applying sesame oil, during the period of Arunodhaya,  After the sun rise, but within six nazhigai (2 hours 24 minutes), should have another bath, in cold water.  During this bath, we should think of Thula Cauvery and take bath.  In the first bath, we should think about about Naragasura, Bhoomadevi, Sathyabhama, and Sri Krishna.  During the second bath, we should think about  Parameswara.

This holy remembering is the big snanam.  Only this removes the inner dirt and bathes and purifies the soul.  It is said, “Govindedhi sadha snanam”.  Since it is said this way, it should not be construed to mean that there is no need for Ganges, Cauvery and no use for them.

That very same Govinda, with abundant mercy, has given us the Ganga Snanam and also demonstrated Cauvery Snana, for us.  If we have the bath, dwelling our thoughts on Him, it is not only a bath for inner self but also adornment of new clothes, sweet confectionaries and everything.

It is said that on the day of Deepavali, Yama Tharpana should be done.  In north india, they make one “Yama Deepa” on the day prior to Deepavali.   (This has been taken from one of the previous chapters – Bhagavad Gita Is Deepavali’s Younger Brother).

Now it is Thula month (that is, our Ippasi)*.  During this entire month, everyday, during the period from Arunodhaya till six nazhigai from sun rise (2 hours 24 minutes), 66 crore holy waters reside in the Cauvery.  (This has been taken from one of the previous chapters – Esan Sonna Prayaschittam from Deivathin Kural Vol 7)

Why Ganga Snanam –If on that day, it is understood that Lakshmi will reside in the oil that we apply and Ganges resides in the hot water that we take bath, nobody will get scared and no one will think that they do not need Lakshmi or Ganga.  Therefore, she thought that, along with the joy of the festival, all the people will also get punya.  That is why, this bath got the name of Ganga Snana.  (This has been taken from one of the previous chapters – En Ganga Snanam from Deivathin Kural Vol 7)

People who are taking bath in their homes, or from the wells in their houses, also should take bath looking at the east direction.  Generally, East is good for all actions.  (Snanam in Vol 3)

About Yama Tharpanam

After Ganga snanam and Pradha snanam can perform Yama Tharpanam in normal wearing Poonal with out Thilam (Ellu) facing East with Water ONLY. This should perform before 7.00 am in the morning including Brahmachari’s.

This has been mentioned in VAITHIKASRI book November 2015. The mantras to be done while doing Yama Tharpanam is listed below.

1.Yamam Tharpayaami
2.Dharmaraajam Tharpayaami
3.Mruthyum Tharpayaami
4. Antakam Tharpayaami
5.Vaivasvatham Tharpayaami
6.Kaalam Tharpayaami
7.Sarva bhootha kshayam tharpayaami
8.Audhumbaram Tharpayaami
9.Dadhnam Tharpayaami
10.Neelam Tharpayaami
11.Parameshthim Tharpayaami
12.Vrukodaram Tharpayaami
13.Chithram Tharpayaami
14.Chithraguptham Tharpayaami.

This tharpana may also be done every chathurdasi before Amavasya every month for ensuring good health.

(To know about all our rituals and samaskarams and to upgrade our skills, to get more details about our sanadhana dharmam, details of functions each month, etc., interested people may subscribe to monthly book published by VAITHIKASRI, Old No.177, New No.488, TTK Road, Alwarpet Chennai-18. website: vaithikasri.com. Phone (044)24361210.  Please check website for more details.)

How Periyava does Abyangana Snanam chanting Snana Slokam

ஸ்ரீ மஹாபெரியவாள் தீபாவளி ஸ்நானம் செய்ய முதலில் தலையில் எண்ணையால் 7 பொட்டு வைத்து பிறகு வலது துடையிலும் 7 பொட்டு வைத்துக்கொண்டு பிறகு அந்த எண்ணையை வழித்து கீழ்கண்ட ஸ்லோகத்துடன் தலையில் வைத்துக்கொண்டு ஸ்நானம் செய்லாா்கள். நாமும் அதை பின்பற்றி ஸ்ரீசரணாள் அனுக்ரஹிக்க ப்ரார்த்திப்போம் இந்த தீபாவளித்திருநாளில்.

Before doing Deepavali Snanam Sri Maha Periyava applies a small quantity of oil in head 7 times (similar to how we apply tilak in our forehead). The same process is repeated on the right thigh. All the oil is then extracted from the right thigh and applied on thread chanting the sloka below.

The slokam signifies worshiping the 7 great chirangeevis and getting their blessings for good health and longevity.

Ashwatthama balir vyaso, Hanumancha vibheeshanah |

Krupa Parashurashcha, sapthaithe chiranjeevinah ||

_____________________________________________________________________________________________

Here is our Master’s voice on Deepavali’s Significance.

 



Categories: Deivathin Kural

Tags:

17 replies

  1. In the November 2016 edition of VaithikaSri, there are two shlokas that you have to say to conclude the Yama Tharpanam, praying to YamaDharmaRaja, facing south.

  2. யம தர்ப்பணம்
    1 யமம் தர்ப்பயாமி
    2 தர்மராஜம் தர்ப்பயாமி
    3 ம்ருத்யும் தர்ப்பயாமி
    4 அந்தகம் தர்ப்பயாமி
    5 வைவஸ்வதம் தர்ப்பயாமி
    6 காலம் தர்ப்பயாமி
    7 ஸர்வ பூத க்ஷயம் தர்ப்பயாமி
    8 ஔதும்பரம் தர்ப்பயாமி
    9 தத்னம் தர்ப்பயாமி
    10 நீலம் தர்ப்பயாமி
    11 பரமேஷ்டிம் தர்ப்பயாமி
    12 வ்ருகோதரம் தர்ப்பயாமி
    13 சித்ரம் தர்ப்பயாமி
    14 சித்ரகுப்தம் தர்ப்பயாமி

    7 சிரஞ்சீவிகள் ஸ்மரணம்
    அஸ்வத்தாம பலிர் வ்யாசோ, ஹனுமான்ச விபீஷண, க்ருப, பரசுராமஸ்ச ஸப்தைதே சிரஞ்சீவின:

    ஹர ஹர சங்கர, ஜெய ஜெய சங்கர! மஹா பெரியவா திருவடிகளே சரணம்!

    அனைவருக்கும் தீபாவளி நல் வாழ்த்துக்கள்!

  3. Much grateful for the information. Hara Hara Shankara, Jaya Jaya Shankara! Maha Periyava ThiruvadigaLe CharaNam!

  4. நமஸ்காரம் …..1961-ஆம் ஆண்டு விகடன் தீபாவளி மலரில் நம் “மஹாபெரியவா” அருளிய ஆசிகள் …இதோ
    அன்பின் சக்தி

    நாட்டில் தற்போது ஒற்றுமையை பற்றி அதிகம் பேசப்படுகிறது..ஒற்றுமை என்பது வேற்றுமை பாராட்டாமல் இருப்பது அல்ல ..வேற்றுமையே கிடையாது என்று தெளிவதுதான் அது.பரம்பொருள் ஒன்றுதான் உண்டு . அதை தவிர வேறு வஸ்து தனியாக கிடையாது .அந்த பரம்பொருளை பற்றிய நினைவு ஒன்றுதான் எல்லோரையும் சேர்ந்து வாழ வைக்க கூடியது …மதமும், பக்தியும் எல்லோரும் ஒன்றாக வாழ்ந்து சந்தோஷமாக இருக்க ஏற்பட்டவை .ஒருவரை ஒருவர் அடித்து கொண்டு துன்பப்பட அல்ல.
    பக்திதான் பாரத நாட்டை இணைத்து வைத்த பெரிய சக்தி ..வடக்கில் காசியில் இருந்து தெற்கே உள்ள ராமேஸ்வரத்துக்கும்,தெற்கேயிருந்து வடக்கே உள்ள ஷேத்திரங்களுக்கும் ஜனங்கள் தரிசனம் செய்ய போய்க்கொண்டே இருந்தார்கள் …இன்றும் எத்தனை மாறுதல்கள் ஏற்பட்டும் அப்பழக்கம் மாத்திரம் விட்டு போகவில்லை ..பாஷை ராஜ்ய எல்லைகள் இதர பழக்க வழக்கங்கள் மாறினாலும் இந்த அடிப்படையில்தான் சகலவித ஜனங்களும் மற்ற எல்லாவற்றையும் மறந்து ஒன்று சேருகிறார்கள் .அழிவற்ற ஒரே வஸ்துவால் ஏற்படும் இந்த உண்மையான ஒற்றுமை அழியவே அழியாது.
    பக்திக்கு ஆதாரம் அன்பு.ஆண்டவன் கருணை கடல்.அந்த அன்புக்கு கட்டுப்படாத ஜீவராசியே கிடையாது .அதுபோல் பக்தனின் அன்புக்கு கட்டுப்படாத ஆண்டவன் இல்லை.அன்பின் சக்தி மகத்தானது.அன்பு அன்பாயே வளர்க்கும் .தேச மக்கள் அனைவருமே அன்பு என்னும் வெள்ளத்தில் மூழ்க வேண்டும்.அதற்க்கு உள்ளங்கள் தூய்மையாக இருக்கவேண்டும் .தர்மம் செழித்தால் உள்ளம் சுத்தி பெற்றுவிடும் ..நமது வேதம்தான் தர்மத்தின் இருப்பிடம் .அது அநாதியானது.உலகத்துக்கே பொதுவான பொக்கிஷம்.அது நாடு பூராவும் முழங்க வேண்டும்.தர்ம சிந்தையும்,தெய்வ வழிபாடும் கருணை உள்ளமும் நம் பாரத நாட்டின் சிறப்பான அம்சங்கள்.ஒற்றுமையை வளர்க்க வேண்டுமானால் இவற்றை வளர்க்க வேண்டும்.
    இது உலகம் பூராவுக்கும் பொருந்தும் .அன்பில் விளைவதுதான் உண்மையான சாந்தி.ஒவ்வொருவருக்கும் மனசாந்தி ஏற்பட்டு விட்டால் உலகில் அமைதி தானாக நிலைத்து விடும்.முதலில் வேற்றுமை உண்டு என்ற அறியாமை விலக வேண்டும்.
    இந்த இருள் நீங்கி ஒளி பிறக்க வேண்டும் என்று பிரார்த்தித்து கொண்டு இந்த தீபாவளி அன்று மங்கள ஸ்நானம் செய்வோமாக .
    “மகா பெரியவா”
    {இந்த கட்டுரையின் பின்னால் ஒரு அற்புதமான,மஹா பெரியவாளின் அருளாடல் ஒன்று உள்ளது …பிறகு சொல்கிறேன்…}
    ஜெய ஜெய சங்கர …ஹர ஹர சங்கர ..

  5. Thanks to Shri. Sai Srinivasan. The perfect reply which should suit us all since, we are the adiyars of MahaPerivaa’s Siddhanthaa, which is being directed by our Peetaathipathi, day to day. Think of him and take the above reply of Shri.SS and celebrate with Nithyakarmanushtanagal as per our Guru’s and Ancestors procedure.
    SHRI GURU MAHAPERIVAA Padarakamalam Saranam.

  6. As per Vakya Panchangam, Deepavali is on 29th Oct. and Amavasya is on 30th Oct. Then, where comes the question of doing three snanams and four tharpanams. Therefore, only two snanams on Deepavali day will be relevant (if Amavasya joins, it may be three) – Reg. four Tharpanams, it is only two i.e. Amavasya Tharpanam and Brahmayagnam (Brahmayagnam is only one Tharpanam, done for three types of persons i.e. Deva, Rishi and Pithru) – This Brahmayagnam is supposed to be done daily along with Madhyahnikam and only not on Amavasya day or Deepavali day as many others think. Again, there are lot of ambiguities in doing this Brahmayagnam, which needs to be properly explained. The concept of Yama Tharpanam is new and not done by any of our ancestors. Periyava Forum shouldn’t unnecessarily entangle themselves in what is not enshrined by our ancestors and in the process give undue publicity to some forums.

    • 1. The three snanams are Ganga, Cauvery, and Govindhedhi (not a physical snanam) to be done on Deepavali day. These snanams has nothing to
      do with Amavasya Snanam nor has been mentioned in my post.

      2. Deva Rishi Pithru Tharpanams are three tharpanams and not one tharpanam for three persons. I have checked this will few Ganapadigals. There are not any ambiguities here; it is Nithya Karma and has to be done daily. I just called it out so we all realize it and start doing it, at-least on the auspicious Deepavali day.

      3. Yama Tharpanam needs to be done as told by Periyava on this day. Just because it is not been done by our ancestors or has been left out for various reasons does not mean we should not do it. There are no pre-conditions told by Periyava for doing this Tharpanam.

      The primary goal of this blog is to propagate Periyava’s teachings from Deivathin Kural and this message is perfectly aligned to that. Finally, no one if forcing anyone to do anything, we are just relaying Periyava’s messages and it is upto individuals to follow what they can.

      Ram Ram

  7. How to pour water down for Yama Tharpanam, is it like Navagraha Tarpanam ?

  8. Deepavali Greetings to all the followers of Maha Perivaa. As guided by HIM , we will all celebrate this Deepavali and do the respective Snanams. The Yama Tharpanam, published would be useful on that day. The grateful thanks to Sri Sai Srinivasan for the nice Greetings Profile.As, narrated by Sri Sai Srinivasan, The Brahmayagyam, also a daily Nithyakarmanushtanam. This has been observed those days after, Mandhaniham, which has a very greater meaning of thanks giving Tharpanam through Pure water with our mind, body and soul connected with copper vessel and offer jaladhaara with the chanting, the preethi for our Parampara, forefathers and other human beings who are remembered of daily. When one Kartha starts this ritual, with the Blessings of our GuruMahaPerivaa, will gain more self confidence, when we build up day by day. A satisfied self Aathman start prevailing, since we remember our parampara Gurus and forefathers in the form of BRAHMA YAGYAM. The above few lines based on the Gurukrupa aagyaa, the writer, has the wonderful feel of mind being continued over Few years.

  9. 4.Chaantakam Tharpayaami — Can you please check this? I think it should be “Antakam tharpayaami”, but I may be wrong. It is better to check with experts.

  10. Three snanams and four tarpanas. Thanks. I will remember them

  11. All these tarpanas are already included in the Brahmayajna performed by people following Bodhayana Sutra . They do it along with the monthly tarpana regularly!

Trackbacks

  1. Periyava Quiz-Which Swami? – Sage of Kanchi

Leave a Reply to Jambunathan SivaramakrishnanCancel reply

Discover more from Sage of Kanchi

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading